lengte van wortels van eiken
Wij zijn een vijver aan het graven in onze achtertuin, rechthoekig ca 4x2. Op ca 11 m van een eik. We weten niet precies hou oud de eik is, de stam heeft een omtrek van ca 170 cm.
Nu komen we bij het graven wortels tegen, de richting waarin ze lopen lijkt van de eik te komen, de omtrek is ca 2 cm. op een diepte van ca 15 cm. we hebben alleen geen idee of ze van onze eik zijn. We hebben de volgende vragen: Kan het kwaad de wortels door te spitten? Is te achterhalen of ze van de eik zijn? Andere bomen zijn er niet in de buurt, maar misschien zijn het oude wortels.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Dat zullen dan al flink oude (zomer)eiken zijn!
Als ik zie hoe hier vlak langs de Eiken greppes en sloten worden geschoond en de machines door de wortels gaan. lijkt het me dat een afstand van 11 mtr. wel moet kunnen. Vermoedelijk ontwikkelt de boom dan weer andere wortels.
Een van de grote vijvers die we hier hebben aangelegd is op kortere afstand van oude eiken aangelegd zonder enig nadeel voor de boomsingel.
Geen idee of je een folievijver maakt; dan is het heel leuk - en nuttig- als je een geleidende oever aanlegt waar de vogels kunnen baden en de kikkers komen zonnebaden en eieren afzetten. Bovendien kunnen dan de eventueel in het water gelopen/gevallen egels er makkelijk uit komen. Als je om de vijver heen dan nog wat (wilde) planten kunt zetten wordt het helemaal een feest. Dan kunnen libellen makkelijk juit de vijver tegen de planten uit de larvehuid kruipen en drogen.
Ook de diepte is van belang voor overwinterende kikkers en eventuele visjes. in het midden wordt minimaal 80 cm. aangeraden. En de juiste beplanting en onderhoud.
Als je een sloot of plas met schoon water in de buurt weet te vinden, zou je een paar emmers water daaruit kunnen enten in je nieuwe vijver.
Heb hier vier verschillende vijvers en probeer je met de opgedane ervaring wat te helpen. Als het evenwicht wat op gang is gekomen, hoop ik dat je er net zoveel plezier van zult hebben als ik hier.
Hier, hier en hier nog een paar links waar je misschien iets aan hebt.