Libelachtige (?)
In de krochten van een hoeslaken, dat buiten te drogen had gehangen vonden wij 27/9 een libel-achtig beest met onbestemde kleur en een totale reikwijdte van de doorzichtige vleugels van zo'n 8 cm (Zie bijgevoegde tekening-alles uit herinnering en schatting). Het beestje had alleen een veel te plompe vorm voor een libel, die normaliter heel slank is.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Misschien een mierenleeuw?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenleeuwen
Dank dat je even reageerde! Ze heeft geprobeerd het zo goed mogelijk te duiden...
Maar helaas blijft het vooralsnog in het ongewisse, maar ook misschien een leermomentje.
Een foto geeft altijd zoveel meer duidelijkheid, dus voor een volgende keer!
Jeanette en Annemie veel dank voor jullie reacties. Mijn vrouw die het beest waargenomen heeft slaakt niet gelijk een eureka. De wespvlinder lijkt het zeker niet te zijn, want hij had geen strepen over zijn lijf. De pijlstaart zou het kunnen zijn, maar het beest was wellicht al aardig toegetakeld, want hij had al 1 nacht in de wasmand verkeert. Bovendien heeft mijn vrouw op de vlek geveegd, terwijl hij aan de andere kant van het laken zat. Helaas geen foto gemaakt, omdat zij hem zo gauw mogelijk weer in de natuur wilde vrijlaten. Dus alweer: haastige spoed is zelden goed, maar de vlinder/libel vond het zo wel goed.
Goed gevonden Annemie. Maar zowel Wespvlinders als de Glasvleugelpijlstaart vliegen in die tijd eigenlijk niet meer. En ze hebben fraai getekende vleugels (en vaak ook lijfjes) die toch anders van vorm zijn dan op de tekening.
Zou fijn zijn als vraagsteller nog even reageert op de antwoorden.
Gokje, zoek eens op afbeeldingen van wespvlinder, glasvleugelpijlstaart ...
Plompe lijfjes en transparante vleugels en qua grootte kan dat kloppen.
Groet, Annemie
Waren de vleugels echt zo helder en transparant als die van een Libe?
Een libel met zo´n gevormd lijfje zou ik niet weten .Momenteel vliegen er verschillende soorten Heidelibellen , Paardenbijters , Blauwe glazenmakers maar die hebben allen een slanker lijf. En nog verschillende juffers, maar die zijn nog veel slanker.
Soorten met wel een breder lijfje, zoals bijv. de Platbuik, vliegen nu niet meer.
Iets anders kan ik zo ook niet verzinnen, helaas.