Mag omroep verbieden emailantwoord te delen ?
Ik luisterde vanochtend naar vroege vogels en hoorde de pro-genetische-manipulatie-uitzending. Ik had hier een opmerking over die ik naar vroege vogels mailde. Ik kreeg een antwoord van vroege vogels. Daarbij stond de tekst dat ik het antwoord niet met anderen mag delen. Ik heb begrepen dat vrijheid van meningsuiting en publicatie in onze grondwet staat. Mag dit wel? Ook al omdat VARA en BNN publieke omroepen zijn.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
Uiteraard heb je vrijheid van meningsuiting, maar dat gaat over je eigen mening, het lijkt mij niet dat het publiceren van andermans 'meningen' (of standpunten) daar onder valt.
Ik weet niet precies wat je met vrijheid van publicatie bedoelt. Het is goed mogelijk dat als iemand zegt: dit schrijf ik, en dat mag je niet publiceren, dat hij dat mag voorschrijven. Het is immers zijn standpunt, niet het jouwe.
Terzijde: dat je iemands standpunt niet letterlijk mag publiceren (een screenshot van de mail delen) of letterlijk mag citeren (in een geschreven medium het standpunt dupliceren, met een bronvermelding erbij), is denk ik nog iets anders dan dat je het er helemaal niet over mag hebben of niet naar dit voorval of de inhoud mag verwijzen; ik denk namelijk niet dat iemand dat kan verbieden. Het is een subtiel grijs gebied natuurlijk...
Laat ik het zo zeggen: als de inhoud van hun standpunt heel erg geheim was, dan hadden ze het denk ik niet naar jou gemaild. Het lijkt me dus waarschijnlijker dat ze niet willen dat e-mails die zij als reactie op individuele vragen naar iemand terugsturen, in de openbaarheid worden gebracht als officieel standpunt. Ik denk dat ze zelf controle willen houden over in welke bewoordingen, wanneer en tegen wie ze het nodig vinden om (al dan niet) een officieel standpunt te ventileren.