Massale sterfte buine kikkers
Tot mijn grote verdriet trof ik vanmiddag (15 maart 2018) 26 dode volwassen bruine kikkers aan in mijn vijver. De meeste zijn vrouwtjes.
Wat kan de oorzaak zijn?
Ik vermoed zelf de trek bij redelijk zacht weer naar de vijver en daarna die dagen met het gemene koude weer (Siberische Beer) die de vijver deed dichtvriezen voor een aantal dagen, maar er is altijd een plekje wat vrij blijft voor zuurstof/ijsvrij.
Ik had de mannetjes kikkers nog niet horen knorren/lokken voor het paarseizoen.
Kan er ook sprake zijn van de ranavirus? Ik neem ook contact op met Ravon.
Wie heeft een idee?
Dank voor reacties.
Groet, Nathalie
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (12)
O, gelukkig, Nathalie!
Hier zijn ze ook heel druk bezig....met iedere dag meer kikkerdril.
Het is maar een korte periode dat ze ''bezig'' zijn, dus het is de moeite waard om te proberen het zoveel mogelijk te volgen!
Dank je wel Jeanette voor je reactie.
Ik heb even gewacht met mijn reactie, want ik wilde zien wat er van mijn populatie zou overblijven. Ik vreesde met grote vrezen, maar vannacht 4 flinke eiklompen in de vijver. Ik was bang dat alle kikkers het niet overleefd hadden.
Ik hoorde eergister en gister weer een mannetje roepen en zie nu het resultaat.
Jammer van de doodgevroren exemplaren, maar hopelijk voortgang en overleven.
Ik ben altijd alert bij het bij- en schoonhouden van de vijver - en zeker zuurstofplekken bij vorst, maar blijkbaar heb ik dit niet kunnen waarmaken dit voorjaar.
Ik maak straks nog foto's van de eiklompjes.
Groet, Nathalie
Goed om kontakt op te nemen met Ravon, Nathalie, maar lees ook even dit, dit, en dit...
Het is altijd nuttig en nodig om bij vorst een waterpompje in de vijver te plaatsen, zodat er een wak in het water komt en er zuurstof het water komt.
Ook is het nuttig om uit de vijver in het najaar materiaal te verwijderen , en er voor te zorgen dat er voldoende diepte is, zodat zoveel mogelijk amfibieen bij vorst kunnen overleven. Lees ook even dit over wintersterfte.