Mieren gedrag
Eergisteren vond ik een hommel in mijn tuin die verzwakt leek en die ik wat honing heb gegeven. Hier heeft deze nog iets van gegeten. Enige tijd later zag ik dat deze was overleden en was omgeven door mieren. Omdat deze midden op het terras lag heb ik deze maar verplaatst en vlakbij een mierennest gelegd. Nu zag ik gisteren de hommel nog op dezelfde plek liggen maar compleet omgeven door kleine steentjes. Ook zag ik de mieren bezig hier nog meer steentjes naar toe te brengen. Het lijkt nu wel een grafheuvel? Heel bijzonder om te zien. Is dit bekend gedrag voor mieren?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Ik heb iets dergelijks lang geleden gezien toen ik nog een jong kind was. Er zat bij de achterdeur van het huis waar wij toen woonden een kolonie van hele kleine knoopmiertjes. Ze leken op grasmiertjes (Tetramorium caespitum) maar dan veel kleiner en veel langzamer. Het was ook de enige plek in de grote tuin waar geen Lasius niger - de gewone wegmier - voor kwam. Mijn broer en ik legden expres dode vliegen en dergelijke bij het nest om het wonderlijke begraven onder steentjes en zandkorreltjes te bekijken. Na enige tijd was de prooi onder het heuveltje leeg gegeten en was alleen het chitinepantser nog over. Ik heb het betreffende miertje daarna nooit meer gezien en ook het begraven niet.
Deze vraag gaan we in onze rubriek De Vraagbaak voorleggen aan bioloog Diliana Welink. Zij is onder andere natuurgids en geeft cursussen over het herkennen van mieren. Haar antwoord/toelichting kun je na de uitzending van 27 juni 2021 hier terugluisteren.
Bij een dode hommel heb ik dit nog nooit gezien, maar de mieren in onze tuin 'begraven' het mieren lokdoosje dat is neerzet onder het zand dat ze onder de tegels van ons terrasje weghalen. Zo is het blijkbaar onschadelijk gemaakt. Onvoorstelbaar hoeveel werk dat moet zijn voor zulke kleine beestjes. Er zijn bij ons dit jaar ontzettend veel mieren!