Er zat een rups van het gamma-uiltje op een biologisch spitskooltje, dat ik enige tijd geleden heb gekocht. Het kooltje was gekweekt in Spanje en de rups is waarschijnlijk meegelift. Ik heb de rups verzorgd en s'morgens 25mrt zat er een prachtig vlindertje bij mij in de schuur. Wat een juweel. Maar jammer genoeg is het vroeger dan ik hoopte uit de pop gekropen. Het is te koud.

Volgens de informatie die ik over deze vlinder lees kunnen ze alleen in milde winters hier overleven. Ik zet de deur s'avonds en ook overdag wijd open maar het vlindertje verplaatst zich alleen s'avonds een enkele keer naar een ander plekje kortom het lijkt erop, dat het nog te koud is. Ik heb hier in het noorden van Groningen inderdaad nog maar één vlinder gezien en zeker nog geen gamma-uiltjes. Er bloeien al wel Speenkruid, de Paardebloemen beginnen te komen.

Mijn vraag: Weet iemand meer over hoe lang dit vlindertje kan leven. En wat kan ik doen om de periode naar warmere dagen te helpen overbruggen? Weet iemand waar ik goede informatie kan krijgen. Ik heb de Vlinderstichting al geprobeerd maar vind op hun site geen plek om een vraag te stellen.

vr.gr. Anneke

migrant