Mijten schadelijk ?
https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/fotos/geleedpotigen/kortvleugelboorkever/448764
Gisteren plaatste ik een foto van een kortvleugelboorkever, die heel wat mijten bij zich droeg. Ik zei erbij, dat de kever geen hinder van de mijten ondervond, maar slechts een vervoermiddel was. Ik vraag me nu af, of wat ik beweerde, juist is.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Deufonimfen moet natuurlijk Deutonimfen
drie: Ik neem aan dat dit ook Deufonimfen van Uropodina zijn. Op Chrysomela alni.
[raar dat op deze website van VV de laatste reactie bovenaan komt te staan]
twee: in mijn aantekeningen staat bij deze foto:"Chaetodactylus osmiae" [metselbij-mijt] op Osmia bicornis. Een indrukwekkende hoeveelheid mijten!
Hoi Arp,
Bedankt voor je zoals gebruikelijk uitgebreide reactie! Die heb ik met veel plezier en interesse gelezen Wat valt er voor mij nog veel te ontdekken. Via de door jou gegeven links genoten van "Jungle Dragon". Prachtige website.
Vanmiddag in mijn fotobestanden op zoek gegaan naar mijtendragers. Ik wist dat ik daarvan een paar keer foto's gemaakt heb. Van de drie door jou genoemde soorten mijten fotomateriaal gevonden. Dat zal ik zo toevoegen.
Een hartelijke groet,
Tjerk
Hoi Tjerk,
fantastische foto!
Er zijn nogal wat verschillende soorten mijten die op insecten/kevers kunnen zitten. Erg kort door de bocht zijn er drie belangrijke categorieën:
1) nimfen van roofmijten, meestal helder rode bolletjes die met een zuigsnuit aan de gastheer vastzitten en hiermee ook voedsel/lymfevocht aan de gastheer onttrekken. Deze liften niet alleen mee, maar zijn tegelijk dus ook parasitair, maar zelden of nooit parasitoïd (de gastheer overleeft het wel). Een beetje vergelijkbaar met teken op zoogdieren. Er zit meestal maar een enkele of hooguit een handjevol op één gastheer. Op deze foto een voorbeeld op een hooiwagen.
2) mijtjes die vrij over de gastheer heen bewegen - meestal een beetje beige van kleur. Dit zijn vooral meelifters, maar sommige knabbelen ook wat aan de gastheer of aan schimmels/vuil dat zich in allerlei naden/gewrichten heeft verzameld. Dat kan soms dus zelfs symbiotisch zijn (dat de gastheer er ook wat voordeel aan heeft). Regelmatig kom ik echter ook kevers tegen die zo ontzettend dik in deze mijten zitten ingepakt dat ze er overduidelijk wel "last" van hebben en niet meer kunnen vliegen of zelfs amper nog kunnen lopen. Zie bijvoorbeeld deze foto.
3) deutonimfen van Uropodina die aan een steeltje dat gevormd is door een afscheiding in de buurt van hun anus aan de gastheer bungelen. Deze zijn verder passief en gebruiken de gastheer puur voor het transport. Op deze foto zie je de steeltjes (pedicel) en mijtjes van de boven en onderkant.
Op jouw foto staan zulke deutonimfen van Uropodina. Het zijn er wel echt heel veel - meestal zie ik er maar een stuk of 5-10 per kever, als je ze al tegenkomt. Ik zou me kunnen voorstellen dat met deze aantallen je Valgus er ook wel wat hinder van ondervindt, maar het is nog niet zo extreem als met die beige mijtjes soms ;o)
Er is veel informatie te vinden over welke soorten mijten op welke gastheren voorkomen, op welke plekken van het lichaam ze bij voorkeur zitten, wanneer dit vooral voorkomt etc. etc., maar eigenlijk nog niet heel veel over de relaties met de gastheren over het hele leven gezien c.q. het biotoop en andere factoren. Dus bijvoorbeeld of er een duidelijk voordeel voor de kever is dat de mijtjes meegenomen worden naar een nieuwe voedselplek, ook nadat ze weer van de kever af zijn gevallen/gelopen.
Een aardig artikel dat een aantal van dit soort vragen adresseert voor Uropodina is net dit jaar verschenen:
Bajerlein et al. (2024) Hitchhiking through life: a review of phoresy in Uropodina mites (Parasitiformes: Mesostigmata). The European Zoological Journal, Vol. 91(1), pp.31–63. [PDF hier]
Met een beetje zoeken met termen als "Uropodina on Scarabaeidae" kun je vast nog veel meer info boven water krijgen.
Hartelijke groet,
Arp
Voor de duidelijkheid de betreffende foto toegevoegd.