Mollen
Graag wil ik als liefhebber van mollen een vraag stellen. Wat ik van biologen en natuurliefhebbers hoor is dat de mol een prachtig en nuttig diertje is, waar ik het 100% mee eens ben. Nu zijn ze heel actief op zoek naar een vrouwtje, dus veel molshopen in de grasvelden (heel veel dit jaar vanwege de afgelopen weersomstandigheden). Helemaal prima en mooie grond komt boven die verspreid kan worden en nuttig is voor insecteneters.
Maar nooit hoor ik berichten over molshopen in mooie bloemenborders. Ik heb een tuin met ecoplanten die belangrijk zijn voor de insecten omdat ze in deze hun nectar vinden en zorgen voor de verspreiding.
Maar al jaren is het best ook een probleem omdat de mollen de planten ondergraven, zodat de wortels in het luchtledige hangen vanwege de tunnels eronder én de mollen graven alle planten omhoog, zodat ze omvallen. Terugplanten of de aarde aandrukken helpt niet omdat ze een paar uur later weer omhoog gegraven zijn.
Het gevolg is dat deze nuttige planten doodgaan en de insecten geen voedsel meer hebben. Een bol van een keizerskroon of een geurolie zoals bv. pepermunt helpt ook niet omdat ze dan vlak ernaast een nieuwe gang graven.
Zelfs in mijn mini voortuintje met heel kleine plantvakjes met nuttige planten zijn overal molshopen.
Dus wat te doen met dit probleem!?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Om mollen te bestrijden worden al jaren lang allerlei tips gegeven, van het planten van lelies, ui en knoflook in de gangen , ultrasone geluiden etc.( om het over minder onschuldige middelen maar niet te hebben) die allemaal niet blijken te werken. Als ik de recensies van het hieronder genoemde middel met geurcapsules mag geloven werkt dat al net zo min. Centjes in de zak houden, zou ik zeggen.
Zelf heb ik in een border met allerlei planten en bolletjes waarin ook molshopen verschenen, dunne lange (rotan) stokjes- iets van 3 cm. van elkaar diep in de molshopen gestoken, zodat de doorgang werd belemmerd. Dat leek wel te werken want de molshopen vertoonden geen activiteit meer en de plantjes lagen er niet meer naast! Trof ook geen andere nieuwe molshopen in de border aan.
Eerder trapte ik de hopen iedere dag plat, zette de plantjes weer vast, maar volgende dag was het weer mis.
Misschien is dat iets om eens te proberen? Is simpel en de border met plantjes wordt verder niet verstoord. Mij hielp het in ieder geval.
Lees hier wat de Zoogdierenvereniging er over meldt:''Er zijn ontzettend veel tips te vinden om mollen op een “diervriendelijke” manier te verjagen. Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat dit echt werkt of daadwerkelijk diervriendelijk is. Daarnaast is de kans groot dat vervolgens een andere mol de plek ontdekt en (nog meer) gangen gaat graven.''
Het is mogelijk om een soort gaas onder de grond aan te brengen waardoor mollen niet meer kunnen graven. Maar dat is natuurlijk een hele klus als je borders al klaar zijn. Maar dit las ik ook: "Last van molshopen in je tuin? Onderneem snel actie met de BSI Mollen Weg Geurcapsules! Dit diervriendelijke bestrijdingsmiddel verdrijft en voorkomt mollen in de tuin gedurende meerdere maanden. De gelcapsules zijn samengesteld op basis van lookolie en lossen goed op in de bodem." Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Groet, Tineke