sorry voor dubbele reactie, als ik de pagina ververs plaats hij het bericht nogmaals.
leidje
Minke, Joost en Putter,
Nou geweldig dat jullie dit zo uitdiepen, ik ben er blij mee! :)
Het was inderdaad een hele mooie dieprode kleur en hij lijkt ook echt fluwelig.
Nogmaals heel erg bedankt allemaal!
Gr. Leidje
leidje
Minke, Joost en Putter,
Gr. Leidje
rijswijk
Dank je wel Joost en Putter,
Ik ben niet erg goed ingevoerd in paddenstoelen. Zag ooit een boleet zoals deze en iemand vertelde me dat het de rode boleet zou zijn. Herinner me dat hij vertelde dat dit vanwege de intens rode kleur is (weet niet meer precies hoe hij het formuleerde, maar kwam hierop neer), geen scheurtjes in de hoed en de dikke stelen. Ik kwam inderdaad de paddenstoel tegen in een gemend bos onder een loofboom. Had nog niet van de roodsteelfluweelboleet gehoord, dus dank voor die aanvullende info!!!!
Groet, Minke.
Putter
Ook ik vermoed dat het om exemplaren van de Rode boleet gaat, Xerocomus rubellus), vanwege de intens rode kleur en het ontbreken van scheurtjes in de hoeden, de dikke stelen en de (op de foto slecht zichtbaar) mogelijk chromaatgele kleur van de steel (Roodsteelfluweelboleet inderdaad slankere steel, maar vooral vaak in veldjes opgebroken hoed.
Verder lees ik zojuist dat de Rode boleet wel in gemengde bossen voorkomt, maar dan steeds onder loofbomen. Roodsteelfluweelboleet komt ook in sparrenbossen voor).
JoostBak
Rode boleet zou kunnen, misschien roodsteelfluweelboleet maar ik vind de stelen daarvoor te dik.
jeanette
Tip: Het is handig om een klein spiegeltje bij je te hebben ; dan kun je daarmee onder de hoed van de paddenstoel gluren en er zo eventueel ook nog een foto maken, Leidje.
leidje
Hoi Jeanette en Rijswijk,
Dank jullie wel, de onderkant was redelijk lastig want dan zou ik hem breken, maar gevonden op een stukje grasland onder een eikenboom en aan de rand van een maisveld.
Zal proberen vlg.keer iets meer details mee te fotograferen.
gr. L
jeanette
Een van de Boleten...lijkt me.
Bij paddenstoelen altijd proberen ook de onderkant te fotograferen om te weten of het een plaatjes- of buisjeszwam is. En graag het biotoop vermelden ; alles kan- en is meestal echt nodig- helpen om tot een goede determinatie te komen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Gr. Leidje
Gr. Leidje
Ik ben niet erg goed ingevoerd in paddenstoelen. Zag ooit een boleet zoals deze en iemand vertelde me dat het de rode boleet zou zijn. Herinner me dat hij vertelde dat dit vanwege de intens rode kleur is (weet niet meer precies hoe hij het formuleerde, maar kwam hierop neer), geen scheurtjes in de hoed en de dikke stelen. Ik kwam inderdaad de paddenstoel tegen in een gemend bos onder een loofboom. Had nog niet van de roodsteelfluweelboleet gehoord, dus dank voor die aanvullende info!!!!
Groet, Minke.
Verder lees ik zojuist dat de Rode boleet wel in gemengde bossen voorkomt, maar dan steeds onder loofbomen. Roodsteelfluweelboleet komt ook in sparrenbossen voor).
Dank jullie wel, de onderkant was redelijk lastig want dan zou ik hem breken, maar gevonden op een stukje grasland onder een eikenboom en aan de rand van een maisveld.
Zal proberen vlg.keer iets meer details mee te fotograferen.
gr. L
Bij paddenstoelen altijd proberen ook de onderkant te fotograferen om te weten of het een plaatjes- of buisjeszwam is. En graag het biotoop vermelden ; alles kan- en is meestal echt nodig- helpen om tot een goede determinatie te komen.