Deze paddenstoelen moeten wel haast giftig zijn, met die blauw-groene kleur die je haast nooit ziet. Ze stonden in een wat slordige heksenkring in het bos bij Bergen aan Zee. 14 nov.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Peenrode melkzwam zou goed kunnen. Kleur van een paddenstoel zegt trouwens helemaal niets over de mate van eerbaarheid of giftigheid. Zelfs de meest eetbare zwam zal in dit halfvergane stadium buikklachten kunnen veroorzaken..... ????
jeanette
Tjerk heeft het volgens mij goed (en weet er bovendien veel van af) . In die regio zijn er eerdere waarnemingen van genoemde soort.
Hier een foto waarop een vrij gelijkend exemplaar te zien is van de
Volgens gids Gerhardt (De grote paddenstoelengids voor onderweg): "eetbaar, wegens de bittere smaak inferieur aan de Smakelijke melkzwam."
tjerknawijn
Groen verkleurend bij het verouderen: dus het peenrode verdwijnt.
Ingrid4nature
Wat die naalden betreft heeft Tjerk gelijk, maar ik zie wel erg veel groen op de foto en helemaal niks van het peenrood? Gr. Ingrid
HannyR
Met die rafelige rand zien ze er inderdaad oud, en een beetje vergaan, uit. Klopt het dat ze giftig zijn?
tjerknawijn
Geen kopergroenzwammen. En ook geen groene anijstrechterzwammen. Ik zie geen bladeren op de grond liggen, wel naalden.
Volgens mij zijn het oude Peenrode melkzwammen, die bij het verouderen groen verkleuren.
Ingrid4nature
Omdat ik toch niet helemaal zeker was, vanwege de trechterachtige vorm, ben ik verder gaan zoeken en kom uit bij de Groene anijstrechterzwam / Clitocybe odora. Deze algemene soort groeit tussen bladeren onder loofhout, vooral bij beuken. Gr. Ingrid
Ingrid4nature
Het zouden erg rijpe Valse Kopergroenzwammen/ Stropharia caerulea kunnen zijn. Die hebben deze kleur en de Echte kopergroenzwam heeft een duidelijke, vlezige ring met daaronder schubben, wat ik op jouw foto niet zie. Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Tjerk heeft het volgens mij goed (en weet er bovendien veel van af) . In die regio zijn er eerdere waarnemingen van genoemde soort.
Hier een foto waarop een vrij gelijkend exemplaar te zien is van de
Peenrode melkzwam - Lactarius deterrimus.
Volgens gids Gerhardt (De grote paddenstoelengids voor onderweg): "eetbaar, wegens de bittere smaak inferieur aan de Smakelijke melkzwam."
Groen verkleurend bij het verouderen: dus het peenrode verdwijnt.
Met die rafelige rand zien ze er inderdaad oud, en een beetje vergaan, uit. Klopt het dat ze giftig zijn?
Geen kopergroenzwammen. En ook geen groene anijstrechterzwammen. Ik zie geen bladeren op de grond liggen, wel naalden.
Volgens mij zijn het oude Peenrode melkzwammen, die bij het verouderen groen verkleuren.