Nest van welk insect kan dit zijn?
Deze echte tonderzwam kwam ik tegen op een prunus. Maar met een webvlies? er onder met uitkruipgaatjes en -gangetjes. Ook krioelde er een larve of rups? tussen.
ObsIdentify weet er geen raad mee, ook met steekwoorden zoeken op internet levert alleen een onderzoek van de WUR naar leven op en in echte tonderzwammen op beuken op. Totaal niet de situatie die hier is.
Waarneming gedaan op 17 maart 2024.
ObsIdentify weet er geen raad mee, ook met steekwoorden zoeken op internet levert alleen een onderzoek van de WUR naar leven op en in echte tonderzwammen op beuken op. Totaal niet de situatie die hier is.
Waarneming gedaan op 17 maart 2024.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
“De boomgaardvuurzwam (Phellinus tuberculosus) is een schimmel behorend tot de familie Hymenochaetaceae die voornamelijk groeit op prunussoorten. Meestal groeit hij aan de onderkant van takken van fruitbomen (kers, appel, peer) in boomgaarden, plantsoenen en open bossen.”
Waar je naartoe linkt was ik ook al op gekomen maar gaf me weinig uitsluitsel. Ik heb mijn vraag ook gemaild aan Bureau Stadsnatuur aangezien dit in Rotterdam is waargenomen.
Dank voor het meekijken!
Lijkt me het web van een spinnetje.
Nog even een vraag; weet je zeker dat het een Echte tonderzwam betreft?
¨de Echte tonderzwam Fomes fomentarius. Deze zwam is een zwakteparasiet, die zich vestigt op verzwakte levende bomen - vooral berk en beuk´.
De larve is vermoedelijk óf van een Ritnaald of van een Zwartlijf, maar is niet gerelateerd aan het web.
Eventueel kun je de vraag nog even op het paddenstoelenforum van waarneming.nl plaatsen; wel eerst inloggen.