nimf onbekende schild(?)wants?
Vanmiddag gevonden op brandnetel langs wandelpad in gebied met veel grote brandnetel, braam.
Gezien de vorm moet ik denken aan een schildwants.
Overigens vanmiddag voor mij twee nieuwe wantsen gevonden:
rode halsbandwants (Deraeocoris ruber); een bijna zwart ex. en een donkerbruin; na veel zoeken erachter gekomen dat het dezelfde soort was.
brandnetelblindwants (Liocoris tripustulatus)

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Ja, dat maakt het ook ontzettend boeiend, Tjerk. Ik volg nu -o.a. -nog steeds dat hele proces van die Koolwantsjes van ei tot het 5e nimfenstadium waarin ze nu zitten. Heel erg leuk en interressant, en zie hoe ze er steeds anders uitzien.
Maar ik heb hier in onze natuurbelevingstuin ook een populatie van de zeldzame 24 stipp. LHB's; gisteren het hele proces gevolgd hoe het kevertje uit de pop te voorschijn kwam Zó prachtig! Foto's moeten nog naar wrn....kost allemaal veel tijd, maar je leert er wel heel erg veel van!
Van beide links gebruik gemaakt. Wat een enorme verschillen in uiterlijk tussen de verschillende stadia. Lijkt me ongelofelijk lastig bij de determinatie. Maar wat een rijkdom aan vormen!! Verbazing en verwondering. Ook al sta ik aan het begin van een nog goeddeels onbekende wereld, ik geniet er wel van.
Ja, nimfen veranderen uiterlijk in de verschillende stadia. Zie ook hier en hier..
Leuk dat het goed is! Veranderen de nimfen in de verschillende stadia ook van uiterlijk?
Goed zo Tjerk! Die soort is het inderdaad ; deze nimf zit in het vierde stadium en moet nog twee keer vervellen.
Heb op waarneming.nl bij de schildwantsen gekeken. Het zou volgens mij heel goed de nimf/larve van de snuitkeverschildwants kunnen zijn (Arma custos)
de derde
een tweede foto (tweede poging)
een tweede foto