Op donderdag 6 juni jl. heb ik in mijn achter(stads)tuin te Maastricht deze foto gemaakt van, voor mij, een onbekend insect. Weet iemand de naam van dit insect en of het voor Nederland een zeldzaam exemplaar is?! Ik ben benieuwd naar reacties.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
@Olga, daarom had ik er ook dat filmpje bij geplaatst waarop dat gedrag te zien is.
Prachtig dat je dat bij het insectenhotel zelf hebt kunnen waarnemen!
Olga van Oploo
Hartelijk dank Jeanette voor je reactie. Weer wat geleerd! Inmiddels heb ik gelezen dat dit insect zich vaak bij bijenhotels ophoudt om eitjes in de donkere gaten te schieten. Nou, dat klopt, ik heb hem vlak bij de 2 bijenhotels gespot die in mijn tuin hangen. Hartelijke groet.
Olga van Oploo
Hartelijk dank Jeanette voor je reactie. Weer wat geleerd! Inmiddels heb ik gelezen dat dit insect zich vaak bij bijenhotels ophoudt om eitjes in de donkere gaten te schieten. Nou, dat klopt, ik heb hem vlak bij de 2 bijenhotels gespot die in mijn tuin hangen. Hartelijke groet.
jeanette
Dat zijn fraaie insecten die je vaak in deze houding op muren kunt aantreffen en vrij algemeen zijn, Olga.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
@Olga, daarom had ik er ook dat filmpje bij geplaatst waarop dat gedrag te zien is.
Prachtig dat je dat bij het insectenhotel zelf hebt kunnen waarnemen!
Dat zijn fraaie insecten die je vaak in deze houding op muren kunt aantreffen en vrij algemeen zijn, Olga.
Het is een Muurrouwzwever (Anthrax anthrax).
Ook hier nog wat informatie en hier een filmpje.