Heel erg bedankt voor het antwoord, ik ben blij dat de bloem nu een naam heeft. Mieke
jtuinman
Fascinerend plantje. Halfparasiet op grassen begrijp ik, maar info die ik vond is niet eenduidig. Ik vond ook ergens dat plantje evt. ook op eigen benen kan staan. Dat zou bijzonder zijn, ik ken geen halfparasieten verder die zonder gastheer kunnen. Maar de info was dus niet overal even gelukkig en schaars.
De laatste jaren worden ratelaars steeds ingezet om gras kort te houden. Dat scheelt vaak maaien en/of andere planten krijgen meer kansen. Echter: ratelaar wil op vochtige gronden. Deze halfparasiet kan op droge gronden en ik vraag mij daarom ook af, waarom het niet wordt ingezet. Op verspreidingskaartje zag ik Zweden tot Zuid-Frankrijk, onderbroken verspreidingsgebied. Ik begreep in Zweden inmiddels bedreigd. Klimaat kan dus niet de reden zijn, dat het in Nld niet wordt ingezet als de ratelaars.
Als iemand aan zaad kan komen of weet hoe ik aan zaad kan komen.....houd ik mij van harte aanbevolen.
rijswijk
Ik heb al meerdere malen naar de foto gekeken en vind dit zo'n waanzinnige mooie plant/bloem!!!!!!!! Nog nooit gezien, ook niet op plaatjes, helemaal nieuw voor mij. Zat net te goochelen op gele bloemen/paarse bladeren, franse planten etc........
Bedankt Moltcamp, je bespaart me een hoop tijd, want ik was nog nergens terechtgekomen!!!!!!!
Met de door jou opgegeven naam op internet gekeken en lijkt me niet te kunnen missen!!!
Groet, Minke.
moltcamp
Ik kom uit op Hegge-zwartkoren; Melampyrum nemorosum.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
De laatste jaren worden ratelaars steeds ingezet om gras kort te houden. Dat scheelt vaak maaien en/of andere planten krijgen meer kansen. Echter: ratelaar wil op vochtige gronden. Deze halfparasiet kan op droge gronden en ik vraag mij daarom ook af, waarom het niet wordt ingezet. Op verspreidingskaartje zag ik Zweden tot Zuid-Frankrijk, onderbroken verspreidingsgebied. Ik begreep in Zweden inmiddels bedreigd. Klimaat kan dus niet de reden zijn, dat het in Nld niet wordt ingezet als de ratelaars.
Als iemand aan zaad kan komen of weet hoe ik aan zaad kan komen.....houd ik mij van harte aanbevolen.
Bedankt Moltcamp, je bespaart me een hoop tijd, want ik was nog nergens terechtgekomen!!!!!!!
Met de door jou opgegeven naam op internet gekeken en lijkt me niet te kunnen missen!!!
Groet, Minke.