Overigens heeft ook de schubbige taaiplaat een gebogen steel. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die het is: hoed kleurt wel soms licht naar oranje, maar zeker niet de kleur van de foto. Ook ontbreken de schubben.
Ingrid4nature
Wat lamellen/plaatjes betreft zou het Zalmzwam kunnen zijn, maar de hoed geeft me toch twijfels evenals de stelen, die me vast zouden zijn opgevallen...
Zelf heb ik nog gedacht aan schubbige taaiplaat/ Neolentinus lepideus omdat die ook in oranje kleur voorkomt, op hout groeit en plaatjes heeft, maar ook die kan me niet overtuigen.
Toch ook bedankt voor het speurwerk. Ingrid
JoostBak
Ik vermoed dat ze wel degelijk een (gebogen) steel hebben. In dat geval zou het me niet verbazen als dit zalmzwammen zijn.
Ingrid4nature
De zwammen groeien op de boom, ik weet niet hoe ze vast zaten tien ik vorig jaar de foto nam... Er zijn maar weinig boomzwammen met plaatjes / lamellen, dus deze viel me op.
Als ik de zwam nu zou fotograferen, zou ik kijken wat voor boom het was, maar nu heb ik helaas niet meer info dan op de foto te zien is. Ingrid
tjerknawijn
Een oranje oesterzwam is het zeker niet; de kleur daarvan is veel eerder oranjegeel en dat geldt ook voor de lamellen; ook is de vorm anders.
Wat het wel is, weet ik zo gauw niet. Hoe zat de paddenstoel aan de boom vast?
Misschien iets voor het paddenstoelenforum van waarneming.nl ?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Overigens heeft ook de schubbige taaiplaat een gebogen steel. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die het is: hoed kleurt wel soms licht naar oranje, maar zeker niet de kleur van de foto. Ook ontbreken de schubben.
Zelf heb ik nog gedacht aan schubbige taaiplaat/ Neolentinus lepideus omdat die ook in oranje kleur voorkomt, op hout groeit en plaatjes heeft, maar ook die kan me niet overtuigen.
Toch ook bedankt voor het speurwerk. Ingrid
Ik vermoed dat ze wel degelijk een (gebogen) steel hebben. In dat geval zou het me niet verbazen als dit zalmzwammen zijn.
Als ik de zwam nu zou fotograferen, zou ik kijken wat voor boom het was, maar nu heb ik helaas niet meer info dan op de foto te zien is. Ingrid
Een oranje oesterzwam is het zeker niet; de kleur daarvan is veel eerder oranjegeel en dat geldt ook voor de lamellen; ook is de vorm anders.
Wat het wel is, weet ik zo gauw niet. Hoe zat de paddenstoel aan de boom vast?
Misschien iets voor het paddenstoelenforum van waarneming.nl ?