Hallo, ik heb ook een prachtig oranje exemplaar aangetroffen gister op een levende eik… weet iemand wat het is?
tjerknawijn
Betreft de foto die je om 09.52 uur plaatste: volgens mij geen myxomyceet maar paarse knoopzwam (nog zeer jonge exemplaren).
Tjesco
Deze zaten op dezelfde eik en zijn wellicht beter te determineren want zien er rijper uit.
Tjesco
Was nog niet bekend met deze groep organismen maar dan kan deze er wellicht ook toe behoren. In hetzelfde bos op de stronk van een beuk.
tjerknawijn
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om rossig buiskussen. Inderdaad een myxomyceet/slijmzwam. Dit exemplaar is nog onrijp.
Ingrid4nature
Ik vermoed dat we moeten zoeken bij de slijmzwammen, wat geen zwammen/schimmels zijn, maar organismes die zich verplaatsen kunnen. De kleur en vorm brengt me bij Bloedweizwam, gewone boomwrat of Blotebilletjeszwam / Lycogala epidendrum, maar die zie je haast nooit alleen. Het zou ook een soort boomkussen kunnen zijn, dus zoek ik verder...
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Zu = Zou
Zu best eens een jonge biefstukzwam kunnen zijn.
Betreft de foto die je om 09.52 uur plaatste: volgens mij geen myxomyceet maar paarse knoopzwam (nog zeer jonge exemplaren).
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om rossig buiskussen. Inderdaad een myxomyceet/slijmzwam. Dit exemplaar is nog onrijp.
Gr. Ingrid