Weet iemand welke paddenstoel dit kan zijn? De stronk waar op die groeide was niet meer te herkennen, mogelijk een spar of lariks gezien de bomen die op die plaats groeiden.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Ik probeer met de info die ik krijg en kennis die ik heb antwoorden te vinden of de weg er naar toe. Ik geef mijn idee, vraag mee te zoeken en maak kenbaar waaraan ik twijfel. De wetenschappelijke naam zet ik erbij om vergissingen te voorkomen en ga na dit alles verder op zoek als ik niet overtuigd ben. Ik verifieer steeds op natuursites en in mijn gidsen. Ik vind het erg interessant om alles op te zoeken, maar ben zeer beperkt in mijn tijd. Ik hoop vragers op ‘t goede spoor te zetten en zelf enthousiast te maken. Op waarneming.nl wordt Oranje oesterzwam / Phillotopsis nidulans meerdere malen gemeld, maar veel info wordt er niet gegeven over biotoop e.d. De stronk waarop ze groeiden was niet te herkennen en nog een aardige vondst: op 22-11-2016 was deze soort “mooiste foto” bij vroege vogels... Zijn er ondertussen andere suggesties? Fijn weekend verder, Ingrid
JoostBak
Mooi zwammetje! Ik ken geen van beide, maar speurwerk leverde op dat het geelgroene oorzwammetje een veel blekere kleur heeft. Oranje oesterzwam komt zeker meer in de buurt en is verspreid over het land gevonden (niet alleen in kleigebieden zie ik op het kaartje). Maar komt idd voor op loofhout. Nou zou die stam natuurlijk best van een loofboom kunnen zijn.
tjerknawijn
Op verspreidingsatlas.nl wordt zowel voor het geelgroen oorzwammetje als voor de oranje oesterzwam als habitat " loofbos, rijke klei" genoemd. Het lijkt me, dat hier geen sprake is van loofbos.
tjerknawijn
Ingrid, is het niet verstandiger eerst het nodige speurwerk te verrichten en dan pas met een suggestie te komen? Het valt me op, dat je regelmatig eerst met soort a op de proppen komt en dan later opeens soort b noemt.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Ingrid4nature
Ik heb nog even verder gespeurd en het zou mogelijk Oranje oesterzwam / Phyllotopsis nidulans kunnen zijn, deze werd voor het eerst in 2007 in Nederland gezien en komt oorspronkelijk uit de VS. Op waarneming.nl worden nu echter soms meldingen gedaan van deze op de foto gelijkende zwammetjes. Ze hebben okergele tot bleekoranje wollige hoed met ingerolde rand 25 tot 70 mm doorsnee. Groeit op vermolmde stronken van loof- of naaldbomen.
Ruikt onaangenaam. Misschien op waarneming plaatsen?
Gr. Ingrid
Ingrid4nature
Hoe groot waren deze zwammetjes en in welke streek heb je ze gevonden?
Ik dacht gelijk aan Oorzwammetjes / Crepidotussoort maar de gele kleur is zo afwijkend?! Geelgroen oorzwammetje / Crepidotus cristatus komt er wat in de buurt, maar ik ben niet overtuigd. Dus misschien nog iemand anders een idee eventueel na meer info?
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Mooi zwammetje! Ik ken geen van beide, maar speurwerk leverde op dat het geelgroene oorzwammetje een veel blekere kleur heeft. Oranje oesterzwam komt zeker meer in de buurt en is verspreid over het land gevonden (niet alleen in kleigebieden zie ik op het kaartje). Maar komt idd voor op loofhout. Nou zou die stam natuurlijk best van een loofboom kunnen zijn.
Op verspreidingsatlas.nl wordt zowel voor het geelgroen oorzwammetje als voor de oranje oesterzwam als habitat " loofbos, rijke klei" genoemd. Het lijkt me, dat hier geen sprake is van loofbos.
Ingrid, is het niet verstandiger eerst het nodige speurwerk te verrichten en dan pas met een suggestie te komen? Het valt me op, dat je regelmatig eerst met soort a op de proppen komt en dan later opeens soort b noemt.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Ruikt onaangenaam. Misschien op waarneming plaatsen?
Gr. Ingrid
Ik dacht gelijk aan Oorzwammetjes / Crepidotussoort maar de gele kleur is zo afwijkend?! Geelgroen oorzwammetje / Crepidotus cristatus komt er wat in de buurt, maar ik ben niet overtuigd. Dus misschien nog iemand anders een idee eventueel na meer info?
Gr. Ingrid