Deze paddenstoel lijkt ons een stekelzwam te zijn, maar in de veldgids paddenstoelen zijn alle stekels van de stekelzwammen anders dan deze. Welke foutme zoeken maken we?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Niet te snel roepen.. De enige overeenkomst met de gele stekelzwam is dat ie geel is, hoewel zelfs dat maar deels waar is, want de gele stelzwam is heel flets geel. Het is idd een oud exemplaar en dan wordt determineren van een foto helemaal een hachelijke onderneming. Ik vermoed dennenvlamhoed, de valse cantharel / v dooierzwam / v hanenkam is meer oranje zeker op de steel.
tjerknawijn
Nogal verwarrend allemaal.
Ingrid4nature
Ik denk dat Dick de Valse hanenkam / Hygrophoropsis aurantiaca bedoeld.(Hanenkam wordt zoals je weet ook Cantharel óf Dooierzwam genoemd)
Ingrid
tjerknawijn
Ik ben benieuwd hoe een valse dooierzwam er uit zou moeten zien. Volgens mij vergis je je. Voor zover ik weet, bestaat er geen valse dooierzwam!
ivn-er
Met behulp van een klein spiegeltje kun je info over steel en plaatjes zichtbaar maken. Die ontbreekt hier, maar ik denk in de richting van valse dooierzwam en dennenvlamhoed. Gr. Dick
tjerknawijn
Volgens mij is het helemaal geen stekelzwam, maar een behoorlijk oude paddenstoel waarvan de lamellen door het omkrullen van de hoedrand vervormd zijn. Aan de linkerkant van de omgerolde hoedrand kun je de lamellen nog aardig zien. Ik zou zo gauw geen naam aan deze oude paddenstoel kunnen/durven geven.
Ingrid4nature
Het zou misschien een Gele stekelzwam / Hydnum repandum kunnen zijn, hoewel jouw exemplaren donkerder zijn. Ze zijn vrij zeldzaam en op waarneming haast allemaal gemeld uit noorden van ‘t land. Er staat ook een afbeelding in mijn paddenstoelengidsen en -encyclopedie en een beschrijving en andere hydnumsoorten. Verder kun je op sites zoeken. Tijd van het jaar, biotoop, vindplaats zijn ook van belang. Het blijft moeilijk die zwammen, ze kunnen er verschillend uitzien en er zijn er ontzettend veel.
Er zal vast nog wel iemand reageren om zijn/haar idee over deze zwam te delen. Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Nogal verwarrend allemaal.
Ingrid
Ik ben benieuwd hoe een valse dooierzwam er uit zou moeten zien. Volgens mij vergis je je. Voor zover ik weet, bestaat er geen valse dooierzwam!
Met behulp van een klein spiegeltje kun je info over steel en plaatjes zichtbaar maken. Die ontbreekt hier, maar ik denk in de richting van valse dooierzwam en dennenvlamhoed. Gr. Dick
Volgens mij is het helemaal geen stekelzwam, maar een behoorlijk oude paddenstoel waarvan de lamellen door het omkrullen van de hoedrand vervormd zijn. Aan de linkerkant van de omgerolde hoedrand kun je de lamellen nog aardig zien. Ik zou zo gauw geen naam aan deze oude paddenstoel kunnen/durven geven.
Er zal vast nog wel iemand reageren om zijn/haar idee over deze zwam te delen. Gr. Ingrid