Plaksel uit de eiken
Ik woon in een eikenlaan in Bunnik. Sinds begin mei zit alles in mijn voortuin onder plaksel. Lopend op het tuinpad voel en hoor je je voeten lostrekken en ook bankje en planten zitten onder een plaklaagje. Luizen? En hoe lang gaat dit duren? Ik kan me niet herinneren dat ik het in de afgelopen 30 jaar eerder in deze mate heb meegemaakt.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Dat zal inderdaad de uitscheiding van bladluizen zijn; dat wordt Honingdauw genoemd.
In het voorjaar, bij droog, warm en groeizaam weer, komen de bladluizen weer veel voor. Bladluizen leven van de sappen uit planten. In het voorjaar zijn er veel bladluizen, omdat ze hun voedsel voornamelijk uit de jonge zachte bladeren halen.
In plantensap zitten suikers die de bladluizen nodig hebben om van te leven en ze zuigen altijd meer sap op dan ze eigenlijk nodig hebben. Wat ze teveel opzuigen, lozen ze. Dat veroorzaakt een soort regen van suikerwater dat blijft plakken onder de bomen. Bladluizen worden weer gegeten door vogels en andere insecten. En ook een regenbui zorgt ervoor dat het aantal bladluizen sterk vermindert.....laten we maar hopen dat die snel komt want de natuur zit te springen om hemelwater!
Hier is er meer over te lezen.