We hebben toch al eeuwenlang gecultiveerd en/of uitheemse planten. Waarom passen insecten zich niet aan?
ReginaO
Beste Wouter, insecten die hier leven hebben vaak een relatie met planten die van oorsprong hier leven en kunnen niks met gecultiveerde of uitheemse planten. Onze wilde planten (door sommige ‘onkruid’ genoemd) zijn daardoor van grote waarde. Veel mensen (en gemeenten) willen -goedbedoeld- bijvriendelijke planten zetten maar kiezen dan toch voor uitheems. Daar is het overgrote gedeelte van de insecten niet mee geholpen.
Broedwijn
Dat is gewoon citroenmelisse volgens mij, het ruikt naar citroen en trekt bijen aan. Je kunt er thee van zetten en het ook “anti mug” gebruiken.
thielen12
Gewone hennipnetel.
wouter45
“En daar zijn onze insecten niet op aangepast” Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Eigen planten/bloemen eerst?
jeanette
In perken met ingezaaide ´wilde bloemen´ worden helaas zaden uit allerlei landen ingezaaid, want goedkoper. En daar zijn onze insecten niet op aangepast.
Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, graag een foto van de hele plant, het blad en info over de hoogte, Hanneke.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
We hebben toch al eeuwenlang gecultiveerd en/of uitheemse planten. Waarom passen insecten zich niet aan?
Dat is gewoon citroenmelisse volgens mij, het ruikt naar citroen en trekt bijen aan. Je kunt er thee van zetten en het ook “anti mug” gebruiken.
Gewone hennipnetel.
“En daar zijn onze insecten niet op aangepast” Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Eigen planten/bloemen eerst?
In perken met ingezaaide ´wilde bloemen´ worden helaas zaden uit allerlei landen ingezaaid, want goedkoper. En daar zijn onze insecten niet op aangepast.
Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, graag een foto van de hele plant, het blad en info over de hoogte, Hanneke.
Zie hier een overzicht van alle lipbloemigen.