Volgens mij gaat het hier om de parelstuifzwam. Gezien de structuur van de stekels, maar ben niet 100% zeker.
In loofbomenbos, tussen veel afgevallen bladeren. Ongeveer 10 hoog en cm of 4 in doorsnee.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Hier een uitvergroting Joost, krijg hem niet beter. Maar als ik het n.a.v .jou omschrijving bekijk denk ik toch ook aan de parelstuifzwam. En ik ga zeker het boek aanschaffen!!
JoostBak
Plooivoetzwam en parelstuifzwam zijn in dit jonge stadium lastig te onderscheiden. Ik lees in het nieuwe (en ook weer aan te raden boek Veldgids Paddenstoelen II (Nico Dam / Thomas W. Kuyper) bij Parelstuifzwam: opp. bij jonge exemplaren bedekt met korte plompe bleke stekels, waarvan de grotere door een kring van kleinere stekels omgeven zijn. Bij Plooivoetstuifzwam staat: opp.in eerste instantie dicht bedekt met fijne spitse schubjes of vlokjes die vaak in groepjes staan. Ik neig in dit geval naar parelstuifzwam. Een detail van de stekels zou wellicht uitsluitsel kunnen geven.
Duinstruiner
Volgens mij een "Plooivoet stuifzwam." gezien de afmetingen en de vorm van de steel.
Maar van een foto altijd moeilijk! Voor definitieve determinatie is een microscoop nodig...
Groet,
Chris van Daalen, "Duinstruiner"
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Maar van een foto altijd moeilijk! Voor definitieve determinatie is een microscoop nodig...
Groet,
Chris van Daalen, "Duinstruiner"