Raadselachtig insect
Ik heb deze bij/zweefvlieg of hommeltje nog nooit eerder gezien en kan de soort niet vinden. Ook vergeefs op waardplant vlasbekje gezocht.
Opvallend is de gele verdiepte lijn op borststuk! Ik had alleen mobieltje bij me en heb dus 2 onduidelijke foto’s. Ik ben met camera nog enkele keren teruggegaan, maar de “bijachtigen” niet meer gezien.
Kent iemand deze soort?
Gr. Ingrid
Opvallend is de gele verdiepte lijn op borststuk! Ik had alleen mobieltje bij me en heb dus 2 onduidelijke foto’s. Ik ben met camera nog enkele keren teruggegaan, maar de “bijachtigen” niet meer gezien.
Kent iemand deze soort?
Gr. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (11)
De natuur blijft verbazen en het is leuk om iets speciaals te ontdekken.
Veel natuurlijke groeten,
Ingrid
Reactie Albert de Wilde op wrn.:
Akkerhommel met stuifmeel op de bovenkant thorax. Bij het zoeken naar de nectar van bijv. klaverachtigen wordt door de bloem stuifmeel op de thorax achtergelaten in de hoop dat bij een volgende bloem de stempel ermee wordt geraakt.
Gr. Ingrid
Oeps, ging even mis...HIER.
Hier zijn eventuele reacties te volgen.
Ja, ik zou graag willen dat het bijenforum van waarneming.nl er hun mening over geeft. Dus als je dat wilt doen, alvast bedankt. Ik vind het erg interessant en opvallend en heb het hiervoor nog nooit zo gezien. Zonodig heb ik nog meer foto’s, maar duidelijk zijn ze niet, omdat de beestjes steeds in een vlasbekje verdwijnen en dan naar de volgende vliegen. Gr. Ingrid
Het lijken wel helmknopjes die op de rug van de Hommel liggen....
Biologische bijzonderheden
Het zijn bij deze soort alleen bijen met lange slurven en hommels, die in staat zijn de onderlip voldoende neer te drukken en bovendien bij den honing te kunnen komen. Zij bewegen hun slurf daarbij door een smalle groeve, die aan weerszijden van oranjekleurige haren is voorzien. Zij kruipen zoover mogelijk in de bloemen en strijken daarbij langs den stempel en de helmknopjes, die onder de bovenlip liggen. Info wrn.
Zal ik de vraag even op het bijen/hommelforum van wrn. zetten of doe je het zelf? Het is wel interessant.
Het waren er 2 en ze vielen echt op vanwege die streep!
Inderdaad een soortgelijke streep bij het andersoortige insect via de link naar wrn. Bedankt in ieder geval voor de reactie. Ik heb zo lang gespeurd....
gr. Ingrid