Rodondendron dodelijk voor bijen?
Ik heb een rodondendron in mijn achtertuintje die dit jaar ruim 60 bloemen had. Er kwamen veel hommels op af. Op een gegeven moment viel me op dat een hommel zich raar gedroeg. Later vond ik een dode hommel in een bloem. Voor de zekerheid heb ik alle bloemen afgeknipt.
Op internet las ik dat honing uit rodondendron giftig is voor bijen.
Is dit een algemeen bekend probleem? Moeten we niet alle rodondendrons rooien?
Met vriendelijke groet,
Peter Venema
Op internet las ik dat honing uit rodondendron giftig is voor bijen.
Is dit een algemeen bekend probleem? Moeten we niet alle rodondendrons rooien?
Met vriendelijke groet,
Peter Venema
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Hier mogen ze in ieder geval blijven staan omdat er een scala aan andere drachtplanten staan. is dat bij jou het geval Peter?
Bovendien komen er nog veel meer soorten bomen en planten in aanmerking die giftig voor bijen zijn.. Zie hier
Ik lees dat het vooral om de Pontische rhododendron gaat, maar er zijn nog heel veel andere soorten. Ik weet dus niet in hoeverre die al of niet problemen voor bijen opleveren.
Ieder jaar komen er hier wel vragen over dode hommels en bijen onder Lindebomen, maar van rhododendrons wist ik eerlijk gezegd ook niet en zijn hier ook nooit eerder vragen over gekomen.
Polleninformatie die ik op Wiki vond:
Het stuifmeel van de Pontische rhododendron bevat voor bijen zelf giftige stoffen[1], maar dat leidt meestal niet tot buitengewoon grote bijensterfte aangezien het bijenvolk gewoonlijk van meerdere planten stuifmeel haalt zodat het effect van het stuifmeel van de Pontische rhododendron voldoende wordt verdund
Vond ook nog een lijst van giftige planten voor bijen.
En dan zijn er nog heel veel andere bijenziekten en plagen.
Lijkt mij dat variatie in beplanting en ( vooral wilde!) bloemen die in dezelfde periode als de P. rhododendron bloeien, kunnen voorkomen dat ze alleen maar fourageren op genoemde plant met de dood als gevolg.