rosse metselbij
op mijn volkstuin ( Vlissingen) heb ik verschillende bijenhotels staan. Vorige week zag ik een rosse metselbijtje druk in de weer bij een dicht gemetseld gaatje, ik was benieuwd wat ze daar aan het doen was en tot mijn verbazing zag ik er een klein bijtje uitkomen. ze vlogen samen weg. Kan ik dat goed gezien hebben? helpen oudere de jonkies uit het dichtgemetselde gaatje?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Mannetjes zijn kleiner dan de vrouwtjes, dus dat zal het zijn geweest.
Op de tweede link die ik in mijn eerste reactie toevoegde, is het hoofdstuk over de Rosse metselbij gelinkt, met schitterende foto´s en interessante info uit het boek Gasten van bijenhotels.
Probeer het nog even direct aan te klikken te plaatsen.
Hier het hoofdstuk over de Rosse Metselbij. (pdf)
dank voor jullie reactie! , waarschijnlijk waren het een mannetje en een vrouwtje , het ging zo snel. moeilijk om het goed te zien. nu duidelijk
Is het niet zo dat het een mannetje en vrouwtje waren die er samen uit kwamen? Het mannetje is kleiner dan het vrouwtje. Mogelijk verkenning of het een geschikte eilegplaats was. Of het aanleggen van een voedselvoorraad voor het larfje.
Lijkt me niet dat dat het geval i geweest; in deze periode worden de eitjes gelegd die pas volgend jaar uitkomen. Hier en hier meer info.