Ik zag vanmiddag aan een blad de rups van volgens mij het groot koolwitje maar ze zat op eitjes die ze ingewikkeld had. ik heb dit nog nooit eerder gezien en ben benieuwd of dit iets normaals is.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Hier , hier en hier is er meer over te zien en te lezen..
JanvanGent
Klopt helemaal Het is een schildwesp, Cotesia glomerata (Apanteles glomeraus) die zijn eitjes legt in de rupsen van koolwitjes. Hier is een groot koolwitje het slachtoffer. Gr. Henk.
De rups is geparasiteerd door een klein wespje. De "eitjes" zijn geen eitjes maar coconnetjes die gesponnen zijn door de larfjes van de wesp die de rups van binnen hebben leeggegeten en nu buiten de rups in het coconnetje verpoppen om weer nieuwe wespjes te worden.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Hier , hier en hier is er meer over te zien en te lezen..
Klopt helemaal Het is een schildwesp, Cotesia glomerata (Apanteles glomeraus) die zijn eitjes legt in de rupsen van koolwitjes. Hier is een groot koolwitje het slachtoffer. Gr. Henk.
https://www.google.com/search?q=apanteles+glomeratus&sca_esv=caeede1df1a57461&authuser=0&sxsrf=ADLYWII_7Xr77zfZRDAgga1FiOcuKaw05w%3A1729860907165&source=hp&ei=K5UbZ4vKBtjL0PEP97Pl4QE&iflsig=AL9hbdgAAAAAZxujOzUk2vIPobGBn1Hz-INvxuaLCj4h&gs_ssp=eJzj4tLP1TfIMjEtLzE0YPQSSSxIzCtJzUktVkjPyc9NLUosKS0GALjMC64&oq=Apanteles&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IglBcGFudGVsZXMqAggAMgUQLhiABDIFEC4YgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIEEAAYHjIEEAAYHjIEEAAYHjIEEAAYHjIEEAAYHjIEEAAYHkiaaVAAWLZQcAF4AJABAJgBZaABxAWqAQM5LjG4AQHIAQD4AQGYAgugAuEFwgIKECMYgAQYJxiKBcICChAuGIAEGCcYigXCAhMQLhiABBjHARgnGIoFGI4FGK8BwgILEC4YgAQYsQMYgwHCAhEQLhiABBixAxjRAxiDARjHAcICCxAuGIAEGMcBGK8BwgIOEC4YgAQYsQMYgwEYigXCAgsQABiABBixAxiDAcICEBAuGIAEGMcBGCcYigUYrwHCAggQABiABBixA8ICDhAuGIAEGLEDGNEDGMcBwgIIEC4YgAQYsQPCAgcQLhiABBgKwgIHEAAYgAQYCsICCBAAGIAEGKIEmAMAkgcEMTAuMaAH6mk&sclient=gws-wiz
Dank u wel voor de uitleg
De rups is geparasiteerd door een klein wespje. De "eitjes" zijn geen eitjes maar coconnetjes die gesponnen zijn door de larfjes van de wesp die de rups van binnen hebben leeggegeten en nu buiten de rups in het coconnetje verpoppen om weer nieuwe wespjes te worden.