Vanmiddag aangetroffen in onze tuin. Het insect bleef vrij lang rustig zitten, zodat ik diverse foto's kon maken. Met behulp van "Zweefvliegen van Nederland en België" kom ik uit bij snorzweefvlieg [Episyrphus balteatus] (blz. 29).
Als ik fout zit, hoor ik het graag.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Poeh...moet er ook weer inkomen ...Goed dat Edwin nóg beter heeft gekeken en opgelet!
Klopt Edwin. Bedankt!
Ik kreeg vanmiddag bij de op waarneming.nl ingevoerde waarneming het volgende commentaar:
"Dit is een vrouwtje bosbandzweefvlieg. Je kan op de eerste en derde foto heel goed de haren op de ogen zien. En op de tweede foto (dat is de van opzij genomen foto; Tjerk) de achterdij die deels zwart is."
Mijn conclusie: zweefvliegen determineren is goed lastig!
Het luistert zo nauw dat zelfs Jeanette deze fout heeft. Vrouwtje bessenbandzweefvieg heeft een geheel gele derde dij, en als je goed kijkt zie je kleine witte haartjes op de ogen, wat dit tot een Bosbandzweefvlieg (Syrphus torvus) maakt.
met vr.gr. Edwin
Het is gewoon heel moeilijk en lastig al die kleine beestjes, Tjerk. Maar je hebt inmiddels goede boeken en gidsen tot je beschikkingen, en dan maar gewoon iedere keer weer proberen want daar leer je het meeste van. En je foto's zijn prima!
Tsja, ik had het dus goed fout!! Er zijn inderdaad veel details nodig om goed te determineren. En dit is de eerste zweefvlieg waarbij ik dat probeer. Meerdere foto's maken lijkt me noodzakelijk. Als dat lukt natuurlijk. Maar al doende ...
Bedankt voor je reactie en verbetering, Jeanette!
Nee, die is het niet Tjerk... Kijk maar even op pag. 76 bovenste van de Bandzweefvliegen. Je moet op veel details letten; kop,.antennes, poten, streeptekening.....
Dit lijk mij een vr. bessenbandzweefvlieg (Syrphus ribesii).
de laatste
ik plaats voor de duidelijkheid nog twee foto's