Dan zit er nog één ding op: vind iemand die kan determineren met een goede flora.
Veel planten, paddenstoelen en insecten zijn ook van goede foto's niet op naam te brengen. Een plantje drogen en opsturen naar Naturalis in Leiden kan ook. Ook in Frankrijk zal een dergelijk instituut wel te vinden zijn. Foto's op het forum van Waarneming.nl is ook een optie.
Er zal heus wel uit te komen zijn !
Paul P.
jtuinman
mijn eerste indruk, was van een boterbloem. Die hebben wel vaker stekelige vruchtjes. Maar welke weet ik niet. Ik heb geen idee wat ik mij bij een gazon in zuid-frankrijk moet voorstellen, maar mesten en maaien, op lege plekken gelijk gras transplanteren, dan moet plantje toch gaan wijken op den duur, lijkt mij.
Tulipe
Wat heerlijk dat jullie meedenken.Alhoewel het raadsel nog niet is opgelost
Wel interessant het antwoord van het pionniersplantje
Gelijk er veel over gelezen en dit zal inderdaad het geval zijn
Wat betreft de eventuele namen,we krijgen geen gelijkenis.
we hebben er wat kalk opgestrooid en inderdaad leek het wat te verdwijnen.
Ik zal proberen een duidelijke foto mee te sturen.Het word hier ondertussen een heel vraagstuk waar ook professionelen geen raad meer voor weten .Misschien is de uitdrukking moesje ook wel verkeerd.Het is eerder een rozet met rondom 20 cm steeltjes die plat blijven liggen met kleine gevederde blaadjes De doorntjes zitten om de bloemetjes die lichtgeel of lichtgroen zijn HELP!!!!
.
jtuinman
het lijkt i.i.g. een pioniersplantje, kun je niet flink mest er op gooien?
pieper
Chère Tulipe,
dan denk ik, dat je te maken hebt met Stekend loogkruid, Salsola kali. Ook in NL een kustplant. Ik ken hem als een bossige, stugge plant en niet als een kruipend mosachtig plantje. Maar er zijn enkele ondersoorten van. In Frankrijk wordt het Soude brûlée genoemd. Levert dit een resultaat op ?
Paul P.
Tulipe
Er hebben opeens sinds een paar jaar hier erg veel mensen last van.We kunnen niet meer op blote voeten op het gras lopen
Tulipe
Bonjour Pierre,
we zijn begonnen met elimineren
Het plantje heeft geen enkele geur.Ook het tweede voldoet niet aan de eisen
we zijn een beetje wanhopig,ook de hoveniers weten het niet
Zou het een nieuw soort invasif plantje kunnen zijn?
pieper
Lijkt op Kleine varkenskers, maar die heeft rondachtige vruchtjes en geurt heel sterk. Ik denk, dat het hier om Knopig doornzaad - Torilis nodosa - gaat. Zoals de naam al zegt, vormt het stekelige vruchtjes. In het Frans is de naam Torilis noueux.
Paul P.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Veel planten, paddenstoelen en insecten zijn ook van goede foto's niet op naam te brengen. Een plantje drogen en opsturen naar Naturalis in Leiden kan ook. Ook in Frankrijk zal een dergelijk instituut wel te vinden zijn. Foto's op het forum van Waarneming.nl is ook een optie.
Er zal heus wel uit te komen zijn !
Paul P.
mijn eerste indruk, was van een boterbloem. Die hebben wel vaker stekelige vruchtjes. Maar welke weet ik niet. Ik heb geen idee wat ik mij bij een gazon in zuid-frankrijk moet voorstellen, maar mesten en maaien, op lege plekken gelijk gras transplanteren, dan moet plantje toch gaan wijken op den duur, lijkt mij.
Wat heerlijk dat jullie meedenken.Alhoewel het raadsel nog niet is opgelost
Wel interessant het antwoord van het pionniersplantje
Gelijk er veel over gelezen en dit zal inderdaad het geval zijn
Wat betreft de eventuele namen,we krijgen geen gelijkenis.
we hebben er wat kalk opgestrooid en inderdaad leek het wat te verdwijnen.
Ik zal proberen een duidelijke foto mee te sturen.Het word hier ondertussen een heel vraagstuk waar ook professionelen geen raad meer voor weten .Misschien is de uitdrukking moesje ook wel verkeerd.Het is eerder een rozet met rondom 20 cm steeltjes die plat blijven liggen met kleine gevederde blaadjes De doorntjes zitten om de bloemetjes die lichtgeel of lichtgroen zijn HELP!!!!
.
het lijkt i.i.g. een pioniersplantje, kun je niet flink mest er op gooien?
dan denk ik, dat je te maken hebt met Stekend loogkruid, Salsola kali. Ook in NL een kustplant. Ik ken hem als een bossige, stugge plant en niet als een kruipend mosachtig plantje. Maar er zijn enkele ondersoorten van. In Frankrijk wordt het Soude brûlée genoemd. Levert dit een resultaat op ?
Paul P.
Er hebben opeens sinds een paar jaar hier erg veel mensen last van.We kunnen niet meer op blote voeten op het gras lopen
Bonjour Pierre,
we zijn begonnen met elimineren
Het plantje heeft geen enkele geur.Ook het tweede voldoet niet aan de eisen
we zijn een beetje wanhopig,ook de hoveniers weten het niet
Zou het een nieuw soort invasif plantje kunnen zijn?
Paul P.