De grote ronde struik bij het hek aan de straatkant heeft een soort bloemetjes gekregen. De struik staat er al jaren en soms mag de tuinman hem heel kort terugsnoeien. Maar hoe heet ie eigenlijk? De tuinman komt pas eind november en ik ga nu mijn augustustuin bij elkaar zoeken.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Michelle
Er zijn er verschillende in de handel. Meestal staat er 'Arborescens' in de rasnaam.
Een klimop groeit tot hij niet verder kan klimmen en krijgt dan meestal daar de bloemen. Men heeft deze bloeiende takken(de zgn. fertiele takken) gestekt en zo ontstond de struikhedera.
Maar deze is juist zo mooi nu in deze tijd,vind ikzelf.Ik had ooit een piepklein stekje.heb ' m in de grond gezet en nu is het een enorme grote struik/ klimop volop bloei en later bessen.Had er ook een merelnest in.
Wat heb je toch een boel verassingen in je tuin!
Michelle
Ach wij hebben er ook een stel gekocht, juist omdat we zagen hoeveel insekten er op af komen en zeker in het najaar nog. Dus erg belangrijke plant , ja in onze ogen dan, ze kunnen niet snel genoeg groeien. En nee er komt geen snoeischaar bij in de buurt als dat niet echt noodzakelijk is :-)
mvg, Draak
Michelle
Dat is Klimop - Hedera helix...... en ik zou hem nu zeker niet snoeien want bloeiende klimop is voor héél veel insecten erg belangrijk als laatste nectarbron.
Ook de bessen zijn weer voor verschillende vogels een belangrijke voedselbron en daarnast vinden Huismussen vaak nestgelegenheid in de Klimop. Al met al een hele nuttige plant dus....en de vraaag is of ie nou echt gesnoeid moet worden....
Later, als ie groot is, krijgt de bladeren de bekende bladvorm.