t is groen ...
Vanmorgen tijdens paddenstoelenexcursie (meer insecten dan paddenstoelen gezien!) in Zoetermeer een insect gevonden waar ik geen raad mee weet. Geen uitstekende lichaamsdelen zoals poten, sprieten ...
Langs water aan een pad met veel grote brandnetel, bladen van groot hoefblad, kaardebol, bijvoet .. Er staan wilgen maar vooral veel populieren.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (23)
Volgens mijn bescheiden mening is het alleen een andere Nederlandse naam voor de Cassida rubiginosa en zijn de Groene schildpadkever en de distelschildpadtor hetzelfde bladhaantje.
Natuurlijke groeten, Ingrid
Dank voor het terugkoppelen,Tjerk.
Door ervaring wijzer geworden, zal ik maar zeggen....
Ingrid enJeanette, op waarneming.nl ingevoerd als onzekere groene schildpadtor. Determinatie via forum gevraagd. Daar de vraag gesteld, of op grond van de foto's een keus gemaakt kon worden tussen groene en distelschildpadtor. Duidelijk antwoord: nee. Noodzakelijk foto van onderkant (goede tip dus Jeanette) en soms nog de binoc.
Groet,
Tjerk
@Jeanette: de link werkt nu wel!
@Ingrid: er valt nog veel aan de weet te komen!
Tja, met die uitwerpselen werken ook de leliehaantjeslarven, die hebben anus op hun rug en camoufleren zich ermee en ook de rode eitjes bedekt het vrouwtje met uitwerpselen, wordt zo’n smeerboel dat geen predator er zich nog aan waagt! Zo lukt het de bladhaantjes om veel vraatschade aan hun lievelingsplant toe te brengen. Ingrid
Nog een keer proberen.....
Ingrid, bedankt voor je reactie.
Jeanette, ook bedankt.
Overigens werkt de eerste link niet (oeps, de pagina niet gevonden) , de tweede wel.
Merkwaardig!. Leuk om die larven met uitwerpselen te zien!
Het zou goed de Groene schildpadtor - Cassida rubiginosa kunnen zijn; die vind ik ook regelmatig op akkerdistel. Altijd goed om te proberen even de onderkant te fotograferen, Tjerk. Even in je hand houden, omkeren, kieken en weer terug.
Nu kun je ook hun larven weer op akkerdistel vinden. Zie hier. Die bedekken zich met uitwerpselen als camouflage.