Met belangstelling heb ik zondag geluisterd naar het item over een mogelijke relatie tussen sterfte van koolmeesjes en de al dan niet mogelijke oorzaak: rupsen van de buxusmot die getroffen werden door bestrijdingsmiddelen.

Ik heb in mijn tuin een experiment gedaan. Omdat ik weken geleden hier (voor het eerst) de Buxusmot zag vliegen, heb ik mijn haagje bedekt met zeer fijnmazig nylon "horrengaas" (te koop in bouwmarkten en winkels) in de hoop de vlinders tegen te houden. Toch hield die versperring ze niet tegen, telkens zagen ze wel een gaatje of een spleetje waardoor ze toch binnen de buxushaag konden komen. Vanwege het horrengaas konden ze niet goed weer wegkomen, waardoor ik ze goed kon tellen. Bij de 50 stuks motten die ik had gezien in mijn buxus, ben ik maar gestopt met tellen. Ik heb toen de penetrante geur-toiletblokken gekocht en verspreid in de haag gehangen. Uitgaande van de veronderstelling dat ik wellicht het proces van feromoonuitwisseling van man en vrouw Buxusmot op die manier zou kunnen verstoren en er zo geen paring tot stand zou komen. Het lijkt gewerkt te hebben want de laatste dagen heb ik geen mot meer gezien en mijn buxushaag vertoont geen spoor van rupsenvraat, geen rups is er te vinden.

Wellicht kunt u deze tip aan de luisteraars van Vroege Vogels doorgeven; immers: hoe minder nare bestrijdingsmiddelen gebruikt worden, des te beter.

Met vriendelijke groet,

Tineke,

———

Heb je ook een tip voor het bestrijden van buxusmotten zonder het gebruik van gif? Of een manier die niet werkte? Laat onze bezoekers dan weten via een reactie hieronder.

Luister hier naar het interview van zondag 2 september 2018 over de mezensterfte en het gebruik van illegale bestrijdingsmiddelen.

Tips voor het bestrijden van buxusmotten (zonder gif)