Nu heb ik even op de website van die vlindertuin gekeken...
Als dit inderdaad de pop van een Kleine monarch is, dan zoeken ze met dat verhaal van "naturlijke vlindertuin" en "enkel Europese vlindersoorten" toch wel een beetje de randjes op. Deze soort wordt aan de noordkust van het Middellandse Zeegebied wel vaak gevonden, maar zelfs daar storten de 'populaties' in een beetje koude 'winter' weer helemaal in (en worden dan vanuit Afrika weer opnieuw door trekkende vlinders bevolkt).
Pudding4brains
Vlinders uit de familie Nympalidae hebben dergelijke poppen. Deze lijkt erg op de pop van een Monarch-vlinder (geslacht Danaus), met name op de pop van Danaus chrysippus (Kleine monarchvlinder). Zie voor foto's o.a. op Lepiforum.
Dat is de vrije natuur in Noord-Europa geen 'normale' vondst.
Ik weet verder niks van vlinders, dus het zou kunnen dat ik er helemaal naast zit, maar het lijkt mij dus toch iets van een exoot die uit een vlinderpark of privé-collectie ontsnapt is. Wel bijzonder dat een rups het hier dan tot pop gebracht heeft.
Groetsenzo,
Arp
jeanette
O, dat is in Belgie. Je zou het in dat park kunnen navragen en/of je kunt even zoeken via deze link bij de waarnemingen daar of je hem óf bijnachtvlinders, óf bij dagvlinders tegenkomt.
Heb jij die foto nu gemaakt of Petjoe?
Elzm_54
Dank je wel Jeannette! Lijkt op een pop van een spanner. De plant weet ik niet exact. De biotoop is de natuurlijke vlindertuin in Lieteberg bij Zutendaal.
jeanette
Op welke plant en in wat voor biotoop, Els?
Misschien kun je hier eens rondkijken. Of hier onder Pupae....
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Deze heb ik gemaakt
Nu heb ik even op de website van die vlindertuin gekeken...
Als dit inderdaad de pop van een Kleine monarch is, dan zoeken ze met dat verhaal van "naturlijke vlindertuin" en "enkel Europese vlindersoorten" toch wel een beetje de randjes op. Deze soort wordt aan de noordkust van het Middellandse Zeegebied wel vaak gevonden, maar zelfs daar storten de 'populaties' in een beetje koude 'winter' weer helemaal in (en worden dan vanuit Afrika weer opnieuw door trekkende vlinders bevolkt).
Vlinders uit de familie Nympalidae hebben dergelijke poppen. Deze lijkt erg op de pop van een Monarch-vlinder (geslacht Danaus), met name op de pop van Danaus chrysippus (Kleine monarchvlinder). Zie voor foto's o.a. op Lepiforum.
Dat is de vrije natuur in Noord-Europa geen 'normale' vondst.
Ik weet verder niks van vlinders, dus het zou kunnen dat ik er helemaal naast zit, maar het lijkt mij dus toch iets van een exoot die uit een vlinderpark of privé-collectie ontsnapt is. Wel bijzonder dat een rups het hier dan tot pop gebracht heeft.
Groetsenzo,
Arp
O, dat is in Belgie. Je zou het in dat park kunnen navragen en/of je kunt even zoeken via deze link bij de waarnemingen daar of je hem óf bij nachtvlinders, óf bij dagvlinders tegenkomt.
Heb jij die foto nu gemaakt of Petjoe?
Dank je wel Jeannette! Lijkt op een pop van een spanner. De plant weet ik niet exact. De biotoop is de natuurlijke vlindertuin in Lieteberg bij Zutendaal.
Op welke plant en in wat voor biotoop, Els?
Misschien kun je hier eens rondkijken. Of hier onder Pupae....