Verdwenen Grote brandnetel
Op een deels beschaduwde plek in mijn tuin groeide en bloeide een groepje Grote brandnetels. Ze waren omringd door een conifeer (boomformaat), forsythia, ligusterstruik en aan de zuidkant staan coniferen (heg). Alleen vanaf de oostkant kregen ze enig direct zonlicht. M.a.w. de planten stonden aardig beschut. Op de grond groeit klimop.
De begeleidende foto is van drie jaar geleden: Rupsen van de Kleine Vos deden zich tegoed aan de brandnetels. Vorig jaar heb ik geen rupsen gezien wat niet wil zeggen dat ze er niet waren. Maar dit jaar is voor mij een mysterie omdat de brandnetels helemaal weg zijn en dus zijn er zeker geen rupsen! Ik heb geen idee hoe dit kan. Ik dacht, dat de Grote brandnetel een overblijvende plant is of zou de kou en de nattigheid van dit jaar daar een rol in kunnen hebben gespeeld? Of is de klimop de boosdoener? Kan het zijn, dat ze volgend jaar toch weer opkomen?
Hopelijk heeft iemand eenzelfde ervaring en/of weet het antwoord? vr. gr. Anneke
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Moeilijk te zeggen, maar wel erg jammer want de Grote brandnetel is inderdaad een fantastische plant voor rupsen. Alhoewel die er dit jaar helaas veel minder zijn..
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de klimop- die de bodem echt helemaal in beslag kan nemen en alle licht voor zichzelf claimt- voorkomt dat de brandnetels een kans krijgen uit te groeien. Hier heb ik ook plekken waar klimop de bodem bedekt en waar geen andere planten tussen ( kunnen)groeien.