Vernielt de klimop onze heg?
Wij hebben tussen onze tuin en de buren een ligusterheg. De liguster ziet er op sommige plekken armetierig uit. Er groeit een klimop rond de takken. Zou het kunnen dat de klimop de liguster verstikt? Of dat de klimop zo’n en voeding wegkaapt voor de liguster?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Zeker weet ik het ook niet, maar kan me wel voorstellen dat er lichtconcurrentie kan ontstaan voor de liguster. Dat is overigens ook en sterkte, snel groeiende struik. Voedselconcurrentie durf ik niet te zeggen.
Beide hebben de natuur wel iets te bieden, de Liguster in de zomer de bloemetjes voor de insecten en de bessen voor de vogels .
De ook in de winter groenblijvende klimop biedt het hele jaar door bescherming en broedgelegenheid aan de vogels. Het is een zeer belangrijke, late nectarbron voor allerlei insecten in de herfst en de bessen zijn voor de vogels.
Is er misschien een optie om het zo te laten en ze dan in februari te snoeien ......?
Eventueel kunt u informatie inwinnen op het plantenforum van waarneming.nl wel eerst inloggen. Of een tuinforum (bijv.hier, en hier)