vervellingshuidje van ...
Vanmiddag vond ik in onze (kleine) achtertuin op het blad van een stokroos een vervellingshuidje van een wants. Gezien de grootte van de vleugels lijkt het me van aan nimf afkomstig te zijn. Het huidje was nog geen cm groot. Behalve stokroos staat er akelei en vingerhoedskruid.
Ik ben bang, dat determinatie op grond van bijgaande foto's niet mogelijk is, maar niet geprobeerd ...
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Leuk!
Jouw foto met kenmerken vergeleken met mijn oorspronkelijke foto op de PC.
Drie soorten vlekjes, haartjes en donkere ringen gezien. Determinatie gelukt.
Bedankt Arp. Toen ik je foto met aanwijzingen zag, kwam de nimf me bekend voor.
Mijn wantsenlijst erbij gepakt en de betreffende foto opgezocht. Ik doe de foto (hoe klein die ook wordt weergegeven) hierbij.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Inderdaad, mijn foto van 2400x1800px wordt hier dus verkleind naar 460x345px zodat je amper nog kan lezen wat ik er als teksten in heb gezet.
Hoi Tjerk,
jouw foto's zullen bij jou op de PC prima zijn, maar op het VV-forum zijn ze allemaal verkleind naar 460pixels breed. De thumbnails zijn dezelfde 460px versie, maar dan in de browser weergegeven als 284px breed bij de vraag of 232px breed in het forumoverzicht.
Strikt genomen worden voor de thumbnails dus nog steeds grotere foto's verstuurd dan nodig is (460px breed terwijl het wordt weergegeven als 232 of 284px breed), maar voorheen werd voor de thumbnail de foto in originele afmeting verstuurd (dus een foto van een paar Mb voor een plaatje dat als 232px wordt weergegeven). Nu is dat dus een naar 460px verkleinde versie van de foto, wat een hele verbetering is qua dataverbruik, maar hebben ze kans gezien om ervoor te zorgen dat ook de grote weergave (als je op de foto klikt en deze centraal in het beeld als overlay wordt weergegeven) maximaal 460px breed is.
Aangezien ik alle foto's bij alle vragen op maximaal 460px breed voorgeschoteld krijg ga ik er blindelings vanuit dat de foto's die jij origineel naar VV hebt geupload veel groter geweest zullen zijn en dat de site er ergens een versie van 460pixeltjes breed van maakt en alleen deze nog laat zien in plaats van de afmeting die jij instuurde.
Ik doe er voor de grap een voorbeeld van een 5e stadium nimf Deraeocoris flavilinea bij met wat kenmerkjes erin aangegeven die misschien ook overeenkomen met jouw huidje. Die foto van mij ga ik uploaden als 2400px breed. Wedden dat deze hier wordt weergegeven als 460px breed?!
De kleur is wat minder relevant, want je kijkt naar een huidje, niet naar het volledige beest en veel van de kleur wordt bepaald door het lichaam en niet slechts door de cuticula die wordt afgestroopt. Huidjes zijn dus vaak wat bleker.
Het stadium van de nimf kun je "aflezen" aan de lengte van de vleugelkapsels. Met zulke ver naar achteren over het lichaam uitgebouwde vleugelkapsels is het een 5e stadium, bij de eerdere stadia zijn ze steeds een stuk korter, tot nauwelijks als zodanig te herkennen in het 1e en 2e stadium.
Groetsenzo weer,
Arp
Hoi Arp,
Bedankt voor je (ondanks enige ergernis) uitgebreide reactie. Jammer dat mijn foto's zo weinig details laten zien, ook al had ik ze wat uitvergroot. Ik ga er morgen nog eens rustig naar kijken met de originele foto's ernaast. Is de foto van de nimf op miridae.dk gezien de roodachtige kleur van een eerder nimfenstadium? Op waarneming.nl staat ook een foto van een nimf die veel donkerder/grijzer is.
Als je verstandig bent, ga je hoogstens heel KORT op mijn reactie in.
Vriendelijke groet,
Tjerk
Hoi Tjerk,
ik doe niet meer mee hoor - mag/kan er sowieso geen tijd meer aan besteden, maar bovendien wordt het momenteel op VV ook godsonmogelijk gemaakt om nog wat met de aangeleverde foto's te kunnen.
De programmeurs hebben er altijd al een potje van gemaakt wat dat betreft, maar voorheen was het nog zo dat de "grote" foto een verkleinde versie was, maar dat je tenminste als "thumbnails" de complete originele foto aangeleverd kreeg (met de naam blabla_small). Lekker handig voor het dataverbruik op de forum-overzichtspagina (not), maar in elk geval kon je de thumbnail apart openen om alles groot te zien. Nu hebben ze het kennelijk eindelijk vooral elkaar gekregen om als thumbnails daadwerkelijk kleine versies weg te sturen, maar nu zijn ook de "grote" foto tot dat postzegelformaat verbouwd en is er dus geen enkele versie van de foto's meer beschikbaar waarop nog enig detail te herkennen is.
Ik ga er althans vanuit dat jouw originelen groter zijn. Jammer dan.
Dit is de vervellingshuid van een Miridae die van 5e stadium nimf naar imago verveld is. Je kunt - bij voldoende vergroting - vermoedelijk nog wel het één en ander herkennen aan beharing, lengte van de poten en voelers, onderlinge verhouding van de lengte van de segmenten, patroon op het achterlijf en kleurbandjes op de poten etc. maar op de postzegels is het naar turen met m'n steeds minder wordende ogen.
Kijk zelf met je originelen er naast nog eens door de verzameling nimfen-foto's op miridae.dk - ik denk dat je in de buurt van Deraeocoris flavilinea uit zult komen, maar check alle bovengenoemde details nog eens op je originelen.
Groetsjens,
Arp
en de laatste (toen kwam er een windvlaag en weg was het huidje)
nog een tweede foto