Vlinder in de winter
Goedendag,
Ik heb een gekke vraag; ik kwam vandaag een klein koolwitje tegen in mijn huis. Hij fladderde maar wat tegen het raam (geen idee waar hij vandaan komt) maar ik zag mijn kat er al naar kijken dus ik heb hem snel gepakt. Heb er even een glas overheen gezet voor de foto, maar nu staat ie op mijn balkon, in een bakje met een klein stukje appel in wat suikerwater. Ook heb de stampers van een tulp erbij gelegd voor stuifmeel. Geen idee of dat goed is. Nu mijn vraag;
1) Hoe kan een vlinder in februari nog leven? Ze houden toch geen winterslaap?
2) wat kan ik doen om deze vlinder te redden? Ik ben zuinig op vlinders, omdat er het niet zo heel goed met ze gaat, maar wellicht is deze vlinder al ten dode opgeschreven?
Wie heeft er tips voor mij? Ik doe de foto erbij zodat jullie kunnen zien om welke vlinder het gaat. Ik heb niet het idee dat de vlinder eet of drinkt. Hij zit nu alleen maar heel stil.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Bedankt voor de info, Jolanda. Ja, lenteachtig weer...
@jeanette,
Update: Vlinder nr. 1 is inmiddels dood, vlinder nr. 2 is weggevlogen. Vlinder nr. 3 is inmiddels ook een feit, maar toen ik deze buiten wilde zetten, vloog hij gelijk weg.
Wie weet komen er nog meer vlinders uit in mijn huis, ik blijf ze maar gewoon buiten zetten, maar redden zullen ze het waarschijnlijk geen van allen. Zonde, maar helaas.
Groetjes, Jolanda
Ja, had ik gelezen Jolanda en wat je zegt: de natuur zijn gang laten gaan. Het is een algemene vlinder. Ze zitten nu in een soort overlevingstand waarbij ze niet eten. Als ze weer door zon/warmte actief mochten worden, dan staat er suikerwater voor ze klaar.
Ben benieuwd aar de afloop; misschien wil je dat tzt nog even laten weten.
Jeanette,
Heel hartelijk dank voor al je moeite en antwoorden. Ik heb inmiddels een heel mooi en uitgebreid antwoord gekregen op mijn vraag.
Beide vlinders staan weer buiten (beschut door het bakje) op mijn balkon op 4 hoog, waar het niet zal vriezen.
Hopelijk gaan ze het overleven, maar ik laat de natuur zijn gang maar gaan...
Groetjes, Jolanda
Goed dat het je is gelukt om de vraag ook op wrn. te zetten, en bij de Vlinderstichting. Hopelijk krijg je snel antwoord. Ben ook benieuwd naar hun advies en overlevingsverwachting. Via de rode link kunnen we hier eventuele reacties volgen.
Benieuwd waar die poppen zijn uitgekomen, kan ook op een muur of zo zijn hoor. Ze hebben geluk dat jij er zo zorgzaam mee omgaat; vermoedelijk hebben ze op een zonnige, warme plek in de pop gehangen en daardoor uitgekomen.
Fijn dat je ons op de hoogte houdt en benieuwd hoe het verder gaat, Jolanda.
Jeanette,
Er is echt iets raars bij mij thuis. Ik wilde buiten naar de vlinder gaan kijken, zie ik op precies dezelfde plek als gisteren bij het raam, nog een koolwitje zitten. Ik heb deze ook gepakt en nu zitten ze samen in het bakje.
Het lijkt wel of er bij mij binnen poppen uitkomen, maar ik kan niks ontdekken. Ik vind dit zo raar!
Ik heb ze nu binnengezet, op een dichtgemaakt balkon (loggia) waar het koel is, maar ze geen last hebben van wind en regen. De eerste vlinder leeft nog wel zag ik.
Ik hoop dat ik snel antwoord krijg van de vlinderstichting, want dit is echt heel raar.
Groetjes, Jolanda
Dank je wel Jeanette voor je reactie.
ik heb hetzelfde verhaal op vlinderforem van waarneming gezet en een mail gestuurd naar info@vlinderstichting.nl.
Ik weet niet of de vlinder überhaupt nog leeft. Hij zit hetzelfde als gisteren, maar ik ga hem zo maar binnen halen en op een koel plekje zetten. Geen idee hoe ik moet zien of ie dood is of niet. Hij zit nog steeds op het stukje appel.
Ik wacht het even af. Nogmaals bedankt!
Groetjes, Jolanda
Wat geweldig zoals je het koolwitje hebt verzorgd, Jolanda!
Het is wel bijzonder, normaal overwinteren ze als pop, maar met deze - vooralsnog- zachte winter en een regelmatig schijnend zonnetje, is de vlinder blijkbaar uit de pop gekomen. Er is nauwelijks eten te vinden...dus het lijkt mij eigenlijk het beste dat je even contact zoek met de Vlinderstichting over wat je het beste kunt doen.
info@vlinderstichting.nl
0317 467346
info@vlinderstichting.nl
Vervelend is dat het nu weer weekend is.
Je kunt het ook nog even proberen op het vlinderforum van waarneming.nl.
Wel eerst inloggen.
Als je dat niet lukt, laat dan dan hier even weten dan probeer ik de vraag daar voor je te plaatsen.
Ik zou hem op een koele plaats (schuurtje of zo)zetten zodat de vlinder nauwelijks energie gebruikt. Maar vrees ook dat de overlevingskansen heel klein zijn....
De vlinder zit nu al uren op deze manier en heeft niet bewogen.