vlinders verdwenen
Ongeveer 2 weken geleden zat mijn vlinderstruik vol vlinders. Voornamelijk dagpauwogen. Sindsdien heb ik er geen meer gezien. Alleen af en toe een groot koolwitje of één distelvlinder. Kunnen ze ergens anders naar toe zijn gevlogen of zouden ze zijn doodgegaan? Ik lees in jullie artikel over vlinders, dat er heel veel gesignaleerd zijn, in mijn omgeving is dat niet meer het geval.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Klopt; door de droogte zijn de planten niet in staat om nectar aan te maken en komen die in een soort van overlevingstoestand.
Rond de vijvers hier staan veel wilde planten ( die hun vocht uit de vijvers halen) en daar zie ik erg veel soorten insecten en vlinders op; ...die planten lijken -gezien het grote aantal bezoekers - nog in staat om nectar te produceren . En ik zie nu ook allerlei insecten juist op de planten/struiken die in de schaduw staan.
Het werkt ook goed om fruit, schillen van fruit en alles wat overrijp is en wij niet meer eten, op een plek voor ze neer te leggen en je zult zien dat daar veel insecten, kevertjes en vlinders op afkomen. Vooral schillen van meloen, perzikken, pruimen werken hier heel goed . Het is moeilijk voor de beestjes om aan vocht/voeding te komen, dus probeer ze ook op die manier wat te helpen.
hier nog wat info en deze geeft ook leuke tips.
Hier hetzelfde, alleen heel soms een koolwitje. Niet alleen de vlinderstruiken blijven leeg, ook op planten als de gulden roede (normaal gesproken een walhalla voor insecten) zie ik momenteel nauwelijks bezoekers.
Wellicht dat er door de warmte/droogte geen voeding voor de diertjes aangemaakt wordt omdat de planten/struiken alle energie nodig hebben om te overleven? hopelijk valt het mee voor wat betreft de vlinders/insecten.