Stel je eens voor:

Je bent zwanger, en helemaal trots en happy, de zwangerschap verloopt voorspoedig, en de dag is daar. De weeën beginnen, en je doet je best, dan is het moment daar, je doet heel hard jouw best, en daar issie dan, een kleine smurf geboren, maar wat is dat nou, er zit nog ’n nummer twee, zweet druipt van jouw voorhoofd, en wederom doe je keihard je best, en ja hoor ook nummero 2 is ter wereld, maar dan kan het feest nog niet beginnen, want nummer 3 is in aantocht, en ook nog nummero 4.

Wat ’n rijkdom, 4 kleintjes, en hoe goed heb je dat allemaal gedaan. Omdat ’t allemaal voorspoedig verliep kun je fijn naar huis, om daar intens te genieten van de kleintjes, en alsof je niets te doen hebt staat er een dozijn paparazzi voor jouw neus, terwijl jij daar de kids aan het voorzien bent van voeding, verdringen die paparazzi’s elkaar, om de beste shot te maken, en ze komen steeds dichterbij, zien ze dan niet dat ik net bevallen ben, en dat ik rust wil? De ene paparazzi is nog gekker dan de ander, ze zijn niet meer te tellen zoveel.

‘Halloooooooo !!!’ Wil ik gillen, maar ik ben maar ’n vos, en ik woon in het AWD. Mij wordt totaal geen rust gegund, om in alle rust met mijn kinderen in de weer te zijn, iedere dag opnieuw word ik belaagd door de paparazzi, want ja het enige wat telt is de plaat. Dit zijn echte natuurliefhebbers, die alles doen voor al die geile likes online, en de complimenten. Wat moet er gebeuren, om het door te laten dringen, om afstand te bewaren, en helemaal geen foto’s van ’n hol of ’n nest te maken van vogels, en hen de rust te gunnen, die ze verdienen, zelfs voor ’n foto. Volgens mij is dat ook een gouden regel, wanneer je van natuurfotografie houdt. Ik erger me rot over de arrogantie van de mens, die maar vindt, dat ze overal bovenop moeten staan, want zij hebben plezier.

Ook erger ik me aan alle websites, en facebookgroepen, die zulk soort foto’s tolereren, want jullie laten dit toe, en geven daarom jullie goedkeuring hieraan.

Mensen wordt wakker, fotografeer geen dieren in/bij/op/om hun nest, en laat ze met rust, hou afstand, en verdring je niet voor ’n foto, denk eerst eens na wat je nou helemaal aan het doen bent !

Als je het hiermee eens bent? Deel dan dit verhaal, zodat zoveel mogelijk mensen dit lezen. Hartelijk dank,

Namens moeder de Vos en haar 4 jongen.

Vraag aan alle fotografen van Vroege Vogels