Vreemd gedrag van hoornaars.
Op een wat oudere seringenboom zitten op de stam bij een barst allemaal hoornaars en ze vliegen ook rond in die buurt, misschien wachtend op hun beurt. We hebben dit niet eerder gezien dat ze zo lang op een boom blijven zitten. Wat doen ze daar? Drinken ze het sap van deze boom en waarom dan niet op de andere boom in de tuin? Hun nest is hier niet zo vlak bij, maar ik hoop wel dat ze niet bezig zijn een nest in die stam te bouwen, want dat is vlak naast de ingang van de tuin. Ik woon hier in Turkije, maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft. Ben benieuwd.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Wij hebben ook hoornaars op een oudere sering.
De boom is inderdaad gebarsten en ze snoepen nog steeds lekker door.
bedankt allemaal.
Is het echt een sering?
Sap uit sering schijnt ook zoet te zijn en de bast van seringen wordt ook gebruikt in kruidenthee en voor voetbaden. De hoornaars komen duidelijk op het sap af waar schors/ bast weg is.
Ingrid
Het is heel goed mogelijk dat de hoornaars belangrijke voeding hebben ontdekt: ze drinken graag vocht van bloedende bomen en omdat het om een oudere seringenboom gaat in combinatie met de droogte/hittegolf kan het heel goed zo zijn dat de boomstam barsten is gaan vertonen (is gemakkelijk te controleren).