Goede middag, vond vanmiddag dit soort kastanjes en ik kan er weinig over vinden op internet. Mijn vraag is: is deze kastanje giftig of kan hij gegeten worden? Er is een Italiaanse site met recepten, die aangeeft dat hij gegeten kan worden, maar wil het toch graag zeker weten. dank u wel
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (9)
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie antwoorden. I me veel duidelijk geworden. Heb ze maar voor de sier buiten op een tafel gelegd en ga er in het voorjaar goed op letten welke kleur de bloemen hebben. Ik ga in ieder voorlopig de recepten uitproberen met de ons allen bekende tamme kastanjes, om er zeker van te zijn dat er geen rare dingen met me gaan gebeuren LOL. Jammer dat ik nu nog steeds niet weet, hoe het komt dat ik zwarte eikels aantrof tussen de normale eikels. Maar wie weet komen we daar ooit nog achter.
O.K Jeanette, duidelijk!
Tineke
@Tineke; mijn opmerking over de kale schil op de foto, sloeg op de foto van vraagsteller...maar snap dat dat niet helemaal duidelijk was.
Lees hier (pag.43) dat de A.Pavia ( oorspronkelijk uit z.o. deel van Noord-Amerika) prachtige bomen moeten zijn; zelf nog nooit gezien.
Maar de vraag over giftigheid cq eetbaarheid van de kastanje is beantwoord: veilig eetbaar is de Tamme kastanje - Castanea sativa.
De vraag ging over in ons land gevonden kastanjes. En Pavia is dus in ons land aangeplant. Wellicht alleen op landgoederen. De onderste twee schillen op de foto laten echt wel stekels te zien al zijn het er weinig. Ik heb ze trouwens in mijn handen gehad. Het blad is heel kenmerkend.
Groet, Tineke
Uiteraard zijn er ook weer allerlei gekweekte- en/of buitenlandse varianten....met min of meer, óf geen stekels, en weer ander blad en bloemen...... Ook binnen de A. pavia zijn er weer veel verschillende varianten en is hoe dan ook een exoot.. ...Variaties op een thema...
Hier is er een interessant artikel van de WUR over te lezen.
Hoe dan ook is de schil van de vrucht op de foto - voor zover ik dat kan zien- kaal.
en hier nog de vruchten van de Pavia.
........ en dan is er ook nog de Pavia kastanje. Hij groeit bij ons in de buurt in het bos. De schil heeft maar weinig stekels.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aesculus_pavia
Tineke
Wat gelijk opvalt is dat de stekels ontbreken op de schil van de doosvrucht zoals die ''normaal'' wel te zien zijn bij de Witte paardenkastanje - Aesculus hippocastanum. Deze wordt ook wel Wilde kastanje genoemd.
Bij de Rode paardenkastanje - Aesculus carnea kan de huid van de vrucht praktisch glad zijn of kleinere stekeltjes hebben.
En dan is er nog Paardenkastanje spec. - Aesculus spec.....zonder stekels.
Welke soort dit precies is durf ik niet te zeggen, dan moet je ook blad en bloem zien.
Hoe dan ook lijkt het me dus geen Witte paardenkastanje; van alle drie genoemde soorten zijn de vruchten alleen eetbaar voor herten, schapen, geiten en varkens . Maar niet voor ons...., alleen om mee te spelen.
Eetbaar én gezond zijn wel de Tamme kastanjes ; die zijn herkenbaar aan de lange, stekelige naalden. Dus voor het Italiaanse recept heb je deze nodig!
Op internet zijn verder talloze recepten met Tamme kastanjes te vinden.