Vandaag zag ik een koolmees die probeerde deze vlinder te vangen, maar hij dook weg. Ik kon een foto maken. In geen van mijn vlindergidsen heb ik hem gevonden. Wie weet hoe hij heet?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
In de wat oudere vlinderboeken en -gidsen staat de Buxusmot inderdaad nog niet vermeld. Deze invasieve exoot heeft zich hier vrij recent heel snel verspreidt en richtt veel schade aan, uitsluitend aan de Buxus.
Het is een goede ontwikkeling om te zien - en daar is de hoop ook op gevestigd- dat meer vogels de rupsen en vlinders op hun menu zetten en zo dienstdoen als natuurlijke bestrijders van deze vraatzuchtige rupsen.
Alleen dreigt daardoor wel het gevaar, dat het gif dat helaas te vaak voor de bestrijding wordt gebruikt, ook via de rupsen in de vogelmagen terecht komt
Dit is de vlinder van de gevreesde Buxusmot/Cydalima perspectalis. In onze buurt is al even geen buxus meer te vinden. Ik heb er ook een foto van gemaakt en voeg die hierbij. Best mooie nachtvlinder
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
In de wat oudere vlinderboeken en -gidsen staat de Buxusmot inderdaad nog niet vermeld. Deze invasieve exoot heeft zich hier vrij recent heel snel verspreidt en richtt veel schade aan, uitsluitend aan de Buxus.
Het is een goede ontwikkeling om te zien - en daar is de hoop ook op gevestigd- dat meer vogels de rupsen en vlinders op hun menu zetten en zo dienstdoen als natuurlijke bestrijders van deze vraatzuchtige rupsen.
Alleen dreigt daardoor wel het gevaar, dat het gif dat helaas te vaak voor de bestrijding wordt gebruikt, ook via de rupsen in de vogelmagen terecht komt
Recent een krantenartikel hierover.
Volgens mij de buxusmot.