Ik woon in oldenzaal en zie volgens mij veel vuurvliegjes. Kan dit kloppen? En is dit bijzonder?
pudding4brains
*ogenrol-en-diepe-zucht* er gaat weer wat mis met de nieuwe software op waarneming ... mijn links kloppen wel en hebben een startdatum in 1900 maar je krijgt toch een kaart van 2019 te zijn *pfffff*
Misschien dat link naar de oude versie beter werken:
Leuk dat je interesse hebt voor de vuurvliegjes(!) Een overzichtelijke groep met maar drie soorten in Nederland. Desondanks hebben veel mensen moeite ze uit elkaar te houden.
Zoals Jeanette al meldt is er natuurlijk op waarneming.nl al het één en ander bij elkaar gebracht, al zal dat zeker geen helemaal volledig overzicht zijn.
Als je dat echt in kaart wilt brengen zou je dus nog een keer alle collecties moeten bezoeken (vooral ook in de provincies, want die zijn voor de catalogus vaak overgeslagen, zo blijkt), maar dan zou ik vooral eerst eens contact opnemen met Hans Huijbregts, die de Lampyridae bewerkte voor de kevercatalogus. Hij zal ongetwijfeld al een databestand hebben naar aanleiding van zijn eigen onderzoek voor de catalogus destijds.
Als je zelf op waarneming gaat neuzen, let dan wel even op de volgende zaken:
Zet de begindatum terug naar iets verder in het verleden(!!)
Vink het selectievakje "alleen goedgekeurd" aan, want anders krijg je ook locaties erbij van waarnemigen waarvan de waarnemer zelf maar wat gegokt heeft en ik ben niet helemaal bij met valideren, dus daar zitten ongetwijfeld nog fouten tussen.
Grote Glimworm: Kaart op wrn / cat: DR, OV, GE, UT, NH, ZH, NB, LI
Kortschildglimworm: Kaart op wrn / cat: FR, GR, GE, UT, NH, ZE, ZH, NB, LI
Misschien heb je daar wat aan om mee te beginnen :o)
Succes met je projectje!
Groets, Arp
jeanette
Het lijkt me wel nuttig als je schrijft waarom je daarvan een overzicht wilt maken en wat de bedoeling daarvan is. Er zijn nl. redenen te bedenken waarom je dat vooral niet zou willen melden.
Bovendien lijkt het me eigenlijk overbodig....want op waarneming.nl staan dergelijke lokaties al geregistreerd.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
*ogenrol-en-diepe-zucht* er gaat weer wat mis met de nieuwe software op waarneming ... mijn links kloppen wel en hebben een startdatum in 1900 maar je krijgt toch een kaart van 2019 te zijn *pfffff*
Misschien dat link naar de oude versie beter werken:
Kleine
Grote
Kortschild
Leuk dat je interesse hebt voor de vuurvliegjes(!) Een overzichtelijke groep met maar drie soorten in Nederland. Desondanks hebben veel mensen moeite ze uit elkaar te houden.
Zoals Jeanette al meldt is er natuurlijk op waarneming.nl al het één en ander bij elkaar gebracht, al zal dat zeker geen helemaal volledig overzicht zijn.
Voor de kevercatalogus (Vorst et al. (2010) Catalogus van de Nederlandse kevers - Monografieën van de Nederlandse Entomologische Vereniging No. 11.) is wel op provincie-niveau geïnventariseerd wat er in de belangrijkste collecties van Nederland te vinden was, maar hiervoor zijn ook zeker niet alle collecties geraadpleegd (blijkt telkens weer) en bovendien geeft het werk niet aan waar in de provincie een soort gevonden is en hoe veelvuldig.
Als je dat echt in kaart wilt brengen zou je dus nog een keer alle collecties moeten bezoeken (vooral ook in de provincies, want die zijn voor de catalogus vaak overgeslagen, zo blijkt), maar dan zou ik vooral eerst eens contact opnemen met Hans Huijbregts, die de Lampyridae bewerkte voor de kevercatalogus. Hij zal ongetwijfeld al een databestand hebben naar aanleiding van zijn eigen onderzoek voor de catalogus destijds.
Als je zelf op waarneming gaat neuzen, let dan wel even op de volgende zaken:
Kleine Glimworm: Kaart op wrn / cat: GE, LI
Grote Glimworm: Kaart op wrn / cat: DR, OV, GE, UT, NH, ZH, NB, LI
Kortschildglimworm: Kaart op wrn / cat: FR, GR, GE, UT, NH, ZE, ZH, NB, LI
Misschien heb je daar wat aan om mee te beginnen :o)
Succes met je projectje!
Groets, Arp
Het lijkt me wel nuttig als je schrijft waarom je daarvan een overzicht wilt maken en wat de bedoeling daarvan is. Er zijn nl. redenen te bedenken waarom je dat vooral niet zou willen melden.
Bovendien lijkt het me eigenlijk overbodig....want op waarneming.nl staan dergelijke lokaties al geregistreerd.