Waarom zoemt een vrouwtjwsmug
Na het beluisteren van de uitzending vanmorgen blijf ik met een prangende vraag zitten: als de mug zo'n prachtige manier heeft van opstijgen na het volzuigen om ons dat niet te laten voelen, waarom zoemt ze dan zo alvorens te landen? Daardoor wordt ik gealarmeerd voor het steken en ga op jacht en rust niet voor ik haar te grazen heb. Dit lijkt mij dus niet handing van het dier.....
Bettie
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
@Bettie, ben nog even verder gaan zoeken naar een antwoord op je vraag, en ik denk dat je via deze link wel een aantal antwoorden vindt naar het hoe en waarom. En de sexe-verschillen, altijd weer die vervelende vrouwen.....lijkt wel wat op de mensenwereld.......
Even een paar stukjes aangehaald die een rol spelen, en die ik zelf ook weer interessant vind om te weten.
''Het zijn de vrouwtjes die steken; ze zuigen bloed omdat ze de voedingsstoffen (eiwitten) die hierin zitten nodig hebben voor het leggen van eitjes. Op één bloedmaaltijd kunnen ze een paar honderd eitjes leggen, ongeveer eens in de drie dagen. De mannetjes bijten niet. De meeste soorten zijn 's nachts actief.
Steekmuggen maken een zoemend geluid dat goed hoorbaar is als de mug dichtbij komt. Dit heeft deels te maken met de voortplanting van de muggen. Ze leven in het donker en kunnen elkaar moeilijk vinden, muggen gebruiken daarom geluid om elkaar te kunnen lokaliseren in het donker. Alleen de (bijtende) vrouwtjes maken zoemgeluiden, die worden opgevangen door de geveerde antennes van de mannetjes. Iedere soort produceert een iets ander geluid, zodat de mannetjes niet paren met een vrouwtje van een andere soort.''
Hoop dat je vraag zo voldoende is beantwoord en anders horen we het wel.
Gr. Ingrid
Dat geluid van zoemen wordt geproduceert door de vleugelslag om het insect in de lucht te houden. Bij mannetjes kan dat wel 700 slagen/sec. zijn, bij vrouwtjes 400/sec. .Het geluid van het vliegen is dus pure luchtverplaatsing. Als het geluid ophoudt zit hij ergens stil.....en dat hebben we het liefst!
Dat gezoem trilt ook door in het lijfje van het insect wat weer zorgt voor exra pompwerking van zuurstof en 'bloed'. Op het moment dat het insect inspanning moet leveren wordt de pompwerking dus automatisch verhoogd.