Dat lijkt me wel een Lindenboom, en zo massaal kun je ze daar inderdaad op aantreffen.
Eerst werden ze vooral in Z. Limburg, waargenomen, maar daarna o.a. ook in de regio Eindhoven, een groot deel van N.Br. en inmiddels rukken ze al aardig in Noordelijke richting op.
frans49
Hierbij een situatieplek uit Google Maps
frans49
Bedankt voor je reactie Jeannette en Dick,
Ik trof ze aan in het Philips van Lenneppark in Eindhoven op een bomenrij vlakbij de N2 (51.26.48N, 5.25.48.0E).
De bomensoort weet ik niet. Hierbij een foto, wellicht helpt dat.
jeanette
Vond je ze op Lindenbomen, Frans? Daarop wordt deze wantsensoort- vaak massaal- gezien.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Bedankt voor de aanvullende info, Frans!
Dat lijkt me wel een Lindenboom, en zo massaal kun je ze daar inderdaad op aantreffen.
Eerst werden ze vooral in Z. Limburg, waargenomen, maar daarna o.a. ook in de regio Eindhoven, een groot deel van N.Br. en inmiddels rukken ze al aardig in Noordelijke richting op.
Hierbij een situatieplek uit Google Maps
Bedankt voor je reactie Jeannette en Dick,
Ik trof ze aan in het Philips van Lenneppark in Eindhoven op een bomenrij vlakbij de N2 (51.26.48N, 5.25.48.0E).
De bomensoort weet ik niet. Hierbij een foto, wellicht helpt dat.
Vond je ze op Lindenbomen, Frans? Daarop wordt deze wantsensoort- vaak massaal- gezien.
Het zijn Lindenspitskopwantsen- ook wel Malvawants genoemd - Oxycarenus lavaterae
Het is een nieuwkomer die al aan een flinke opmars in Nederland bezig is. Waar heb je ze gezien?
Op jouw foto´s staan hoofdzakelijk volwassen beesten, en die met die rode achterlijfjes zijn nimfen.
Op de oranje links is er meer over te lezen.
Volgens mij de spitskopwants. https://plantenplagen.nl/plantenplagen/lindenspitskop/
Gr. Dick