In eerste instantie dacht ik aan een wants maar van opzij bleek het insect een geheelandere snuit te hebben en nu weet ik het niet meer. Gefotografeerd in de middag van zaterdag 31 augustus in de Teverenerheide net over de grens bij de Brunssumerheide.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Hallo jeanette
Prima, ga ik doen op observation.org. dank je voor de tip.
Peter
@Peter, je kunt hem dan invoeren op Observation.org. Dat is de buitenlandse tak van waarneming.nl.
Wel eerst inloggen , maar als je al geregistreerd bent op waarneming.nl dan kun je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord daarvoor gebruiken.
Hallo Jeanette
Dank je wel weer voor de snelle reactie en de naam, toch een wants dus. Ik kan hem niet op waarneming zetten omdat het in Duistland was, ik zag hem overigens ook voor het eerst. Nogmaals dank
Peter
Toch was je eerste ingeving goed...het is een Roofwants, een 5e, laatste stadium nimf van de
Geringde roofwants- Rhynocoris annulatus .
Toch vrij bijzonder...heb hem zelf - terwijl ik toch heel veel in het veld struin- nog nooit gevonden. Hij is zeldzaam op de hogere zandgronden, maar wordt recent vaker waargenomen.
Op waarneming staat weliswaar dat hij vrij algemeen is, maar dat is een relict van een verkeerd, oud systeem.
Ik heb ook een foto van de zijkant dus die laat ik graag ook even zien dan.