Wat is dit voor kevertje?
Deze 2 kevertjes zaten vandaag op een seringenblad. Ik heb ze nog niet eerder gezien, Mooi, glanzend turquoise schild en twee gele bolletjes (volgens mij niet de ogen), Is het een soldaatje of familie van de kniptor? Vooral de contrasterende kleurstelling glauw- geel viel op. Ze vlogen later weg. Wat zijn dit voor insectjes? Ik kan het op internet niet vinden.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Hallo Giesje,
als je mij verklapt WAAR dit precies was, dan verklap ik jou wat het is.
...
Ik zal mijn deel alvast invullen en ga er vanuit dat jij dat dan ook nog doet ;o)
Dit is Clanoptilus elegans, één van de "Bloemweekschilden" (familie Melyridae) uit de onderfamilie Malachiinae (Bastaardweekschilden), soms ook als eigen familie Malachiidae ingedeeld.
Dit kevertje is een aantal jaren terug als "nieuw voor Nederland" ontdekt doordat iemand hier op het forum van Vroegel Vogels een foto liet zien. En nu dus weer :o)
De soort heeft zich op een paar plekken gevestigd en houdt daar goed stand, maar ik ben dus nog steeds zeer geïnteresseerd naar nieuwe vindplaatsen. Het artikel om deze soort "officieel" voor Nederland te melden is nog in de maak en dan kan jouw vindplaats worden meegenomen.
Je foto laat ook meteen een interessant detail van de levenswijze van deze kevertjes zien - errug leuk!:
De mannetjes van alle Malachiinae hebben orgaantjes op hun lijf waarmee ze lekkere geurtjes/sapjes afscheiden om de vrouwtjes mee te paaien. Bij de in Nederland zeer algemene Roodtip-Basterdweekschild (Malachius bipustulatus) zitten deze "excitatoren" op de eerste antennesegmentjes, maar bij de mannetjes van het genus Clanoptilus zitten ze in die gekleurde uiteinden van de dekschildjes verwerkt.
Jouw foto laat een mannetje (vooraan) en vrouwtje (achteraan) zien die bezig zijn met hun "voorspel" : Het vrouwtje snuffelt/likt aan de excitatoren in de gele dekschildpuntjes van het mannetje en komt daarmee helemaal "in the mood", zodat het mannetje weldra met haar kan paren.
Dit ritueel wordt zelden gefotografeerd! Ik heb er zelf ook maar één slechte foto van ... (bijlage)
Tot zover.
Vertel je me nog even waar dit was?
Vriendelijke groet, Arp