Ik zat in het gras toen hij vlak voor mij neerplofte. Mazzel.
Thanks.
jeanette
Dan zal het Bibio anglicus zijn ,Dirk. De andere soort Tiprouwvlieg- heeft een opvallend lichte vleugeltop die op jouw beest niet te zien is.
Bovendien staat dit bij de info over de B. anglicus:
Bibio anglicus is een vroege soort, die vliegt vanaf april tot in de eerste helft van mei. Waarnemingen van de tweede helft van mei en later betreffen nagenoeg zeker hortulanus. Anglicus komt vrij algemeen voor in het rivierengebied, uitwaaierend door Noord- en Zuid-Holland. Elders is de soort zeldzaam.
Eerst zat ik er ook wel even raar naar de te kijken hoor, maar ineens ging het lichtje branden omdat ik nu zelf ook verschillende Bibio soorten zie vliegen en iets van de bouw herkende. Maar deze soort vliegt hier niet.
dirkslijkhuis
Toch nog even bij andere foto's gekeken. Uit de serie is deze de enige waar grotendeels een vleugel op staat.
dirkslijkhuis
Compliment dat je dat terug kan vinden !
Ze lijken er inderdaad alle twee op. Bedankt, Jeanette
jeanette
Vermoedelijk een van de soorten Zwart vlieg (Bibionidae), Dirk:
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Ik zat in het gras toen hij vlak voor mij neerplofte. Mazzel.
Thanks.
Dan zal het Bibio anglicus zijn ,Dirk. De andere soort Tiprouwvlieg- heeft een opvallend lichte vleugeltop die op jouw beest niet te zien is.
Bovendien staat dit bij de info over de B. anglicus:
Bibio anglicus is een vroege soort, die vliegt vanaf april tot in de eerste helft van mei. Waarnemingen van de tweede helft van mei en later betreffen nagenoeg zeker hortulanus. Anglicus komt vrij algemeen voor in het rivierengebied, uitwaaierend door Noord- en Zuid-Holland. Elders is de soort zeldzaam.
Eerst zat ik er ook wel even raar naar de te kijken hoor, maar ineens ging het lichtje branden omdat ik nu zelf ook verschillende Bibio soorten zie vliegen en iets van de bouw herkende. Maar deze soort vliegt hier niet.
Toch nog even bij andere foto's gekeken. Uit de serie is deze de enige waar grotendeels een vleugel op staat.
Compliment dat je dat terug kan vinden !
Ze lijken er inderdaad alle twee op. Bedankt, Jeanette
Vermoedelijk een van de soorten Zwart vlieg (Bibionidae), Dirk:
Bibio anglicus, een vrouwtje. De mannetjes zijn zwart.
of
Tiprouwvlieg -Bibio hortulanus) vrouwtje.
Zijn alleen van elkaar te onderscheiden door de vleugeladering, en die is op deze foto niet te zien.