Wat moet ik met mijn tuinstoel?
Geachte Lezers,
Op 4 mei 2026, op ons terras gezeten in mijn stoel, werd ik bezocht door een metselbij.
Deze wierp mij en mijn stoel aan een grondige controle en besloot tenslotte om een nestplek te kiezen.
Zij had geen last van mij en ging gedreven aan het werk even dacht ik dat het er twee waren want ze was soms snel weer terug.
Eerst met het hoofd naar voren in het gat om er vervolgens uit te komen en om te draaien en er achterstevoren weer in te kruipen.
Ik durfde de stoel niet meer te verplaatsen bang dat de bij de locatie niet meer zou kunnen vinden.
De dag erop was de nestplek afgesloten!
We hebben de stoel sindsdien niet meer ingeklapt maar ik heb er wel steeds gebruik van gemaakt.
Maar toen op 24 mei kwam er weer een insect de stoel inspecteren en vond het gat aan de andere kant geschikt.
Het blijkt een vroege muurwesp te zijn. Ook nu kon ik rustig in mijn stoel blijven zitten. De wesp gaat met zijn kop naar binnen en komt er achteruit lopend weer uit. Aan het eind van de dag was zij al begonnen met het dichtmetselen van het gat.
Toen wij de volgende dag in de middag weer thuis kwamen was het gat dicht.
Van de metselbij weet ik inmiddels dat de nieuwe bijen volgend voorjaar zullen uitkomen (info: bijdemaker.nl).
Ik lees bij Koos Dijksterhuis dat de muurwesp een verlamd rupsje in het gat propt en daar een ei op afzet en vervolgens de boel “dicht kleit”.
Mijn vraag is komt het muurwesp broedsel ook in het volgend voorjaar uit of eerder?
En kan ik de stoel voorzicht in klappen niet meer gebruiken en in de schuur zetten om hem volgend voorjaar dan weer buiten te zetten?
Gisteren stuurde ik u een bericht over beide insecten (Mestelbij en Vroege Muurwesp) die in onze tuinstoel gaten hadden gevuld en wat schets mij verbazing: aan het eind van de dag kreeg ik weer een bezoeker, een goudwesp!
Het moet niet gekker worden.
Met vriendelijke groet,
George Gussekloo
Vonderman 41, Noordijk (Neede)

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (1)
Wat een prachtig verhaal, goed geobserveerd en fotografisch vastgelegd. Complimenten!
Wat Koos schrijft klopt wel.
En ja, de Goudwesp probeert als parasiet weer een graantje mee te pikken. Maar het zijn wel prachtige beesten! Ze leggen hun ei in nesten van solitaire bijen en wespen. De ongewenste gastlarve komt eerder uit en eet meteen het ei van de bij of wesp op. Vervolgens verslindt de larve de aanwezige voedselvoorraad die de gastvrouw bijeen heeft gebracht. Deze tactiek wordt ook wel kleptoparasitisme genoemd.
Er is een geweldig boek van Pieter van Breugel:´Gasten van bijenhotels´ en is gratis te downloaden.
Op pagina 311-315 is er van alles te lezen en te zien over het leven en de levenswijze van Muurwespen. Onder punt 17.2.1. (pag. 311) gaat het over de Vroege muurwesp-Ancistrocerus nigricornis. Daar zijn antwoorden op de vragen te vinden.
Op pagina 263 een hoofdstuk over Metselbijen.
Misschien is het een idee om een insectenhotel in de tuin te plaatsen! Leuk om zelf te maken!
Hier en Hier betrouwbare info over waar je op moet letten bij de aanschaf en/of zelf maken. Helaas zijn er nogal wat ondeugdelijke producten in omloop.
Weet niet of u bekend bent met de Wespenstichting; die hebben veel kennis en kunnen u wellicht goed adviseren over hoe het beste in deze situatie te handelen.