Dit dikkopje zag ik vandaag in het land achter mijn huis in de echtenerveenpolder. Hij heeft gele sprieten met en zwart puntje. Is dit een zwartspriet dikkopje? Op de foto's die ik kan vinden hebben ze meer zwart.
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
Het gaat met name om de uiteinden van de antennes; bij het Groot dikkopje hebben die een haakje en zijn de vleugels gevlekt. Bij het veel zeldzamere Geelsprietdikkopje zijn de knopjes geler, dus blijft de veel algemenere Zwartspriet over....kijk ook maar even naar de info over deze soort.
Vermoedelijk bedoel je met de ''zwarte bandjes'' de segmentjes van de antenne.
annanynke
Ja die foto's ken ik, maar ik vond mijn sprietjes zo geel en mis de zwarte bandjes erin. Het is een vrij scherpe foto, dus vandaar mijn twijfel.
jeanette
Volgens mij zit je wel goed met het Zwartsprietdikkopje - Thymelicus lineola,
AnnaNynke. Het is meestal lastig om de antennes goed op een foto te krijgen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (5)
Het gaat met name om de uiteinden van de antennes; bij het Groot dikkopje hebben die een haakje en zijn de vleugels gevlekt. Bij het veel zeldzamere Geelsprietdikkopje zijn de knopjes geler, dus blijft de veel algemenere Zwartspriet over....kijk ook maar even naar de info over deze soort.
Vermoedelijk bedoel je met de ''zwarte bandjes'' de segmentjes van de antenne.
Ja die foto's ken ik, maar ik vond mijn sprietjes zo geel en mis de zwarte bandjes erin. Het is een vrij scherpe foto, dus vandaar mijn twijfel.
Volgens mij zit je wel goed met het Zwartsprietdikkopje - Thymelicus lineola,
AnnaNynke. Het is meestal lastig om de antennes goed op een foto te krijgen.
Hier nog meer foto's.
En nog eentje
Nog een foto van het dikkopje