Deze spin wandelde gisteren, dinsdag 20 oktober 2020 op zijn gemak over ons tuinpad in de stad Groningen. Ik heb al heel wat spinnen gezien maar deze grote oranje spin is nieuw voor mij. Het lijkt een soort kruisspin maar dan met een groot kogelrond lijf. Weet iemand hoe hij heet?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Witte vlekken bij de Viervlekwielwebspin: : als je op de rode letters in mijn eerste reactie klikt, komt de info te voorschijn en kun je lezen en zien wat daarmee wordt bedoeld.
Vrouw Kruisspin draagt geen eicocon met zich mee, maar is in deze periode wel opgezwollen door de eitjes in haar lijf. De cocon wordt buiten haar lichaam in de vegetatie gesponnen.
Op de site van wikipedia staat onder het kopje onder Voortplanting hierover het volgende te lezen:
Na de bevruchting wordt het sperma opgeslagen in een speciaal kamertje, de spermatheek. Het vrouwtje heeft een gepaarde eileider waar de eicellen worden bevrucht en de eieren worden gevormd. Hierbij zwelt het achterlichaam enorm op. De eitjes worden afgezet in een cocon, die bestaat uit een ronde schijf van spinsel waarvan de zijkant wordt voorzien van een opstaande rand. Nu ontstaat een kamertje waarin de eitjes worden afgezet. De grootte van de cocon correleert met de grootte van de spin; een klein exemplaar zal een kleinere cocon bouwen.[2] Dit geldt echter niet voor het aantal eitjes, dat varieert van enige tientallen tot honderden eitjes.[11] Als de cocon af is, wordt deze voorzien van pluizige spinseldraden ter bescherming. De cocon wordt de eerste tijd bewaakt door het vrouwtje waarbij eventuele beschadigingen worden gerepareerd. De eicocons worden in de herfst afgezet op verborgen plekken in planten en zien eruit als een pluk watten met in het midden de gelige eitjes.
Ik heb inmiddels een antwoord gekregen van Paul Bohre van Roots magazine waar ik mijn vraag vanmorgen ook naartoe had gestuurd. Het is inderdaad een vrouwelijke kruisspin die een eicocon bij zich draagt waardoor het achterlijf enorm opgezwollen is.
Dank je wel. Dat dacht ik ook al maar dat kogelronde achterlijf lijkt inderdaad meer op een viervlekwielwebspin. Maar waarzijn dan die vier vlekken?
Vermoedelijk toch een Kruisspin - Araneus diadematus die verschillende verschijningsvormen en -kleuren heeft.
Heb nog even gedacht aan de Viervlekwielwebspin- Araneus quadratus, maaar daarvoor mist het de vier witte vlekken.
Nu is de tekening op het achterlichaam niet echt heel duidelijk te zien, vandaar geen 100% zekerheid.....