Wat voor muis is dit?
Hoi allemaal,
Een paar maanden geleden vond ik in de speelkamer (in de kelder) van de kinderen deze dode muis. (Althans, ik hoop dat het een muis is). (Bovenste op de foto)
Er lagen wat keutels naast, maar verder heb ik nergens sporen van eventuele muizen of ratten gevonden.
Nu vond ik gisteren, wederom in de kelder, maar dan in een andere ruimte, dit dode muisje. (De onderste op de foto) . Deze muis was beduidend kleiner dan de vorige.
Verder geen enkel spoor van muizen. Geen keutels, geen stank, geen geluiden, niks.
Wij wonen op een groot perceel (ongeveer 7000 vierkante meter), rondom ons huis is veel tuin (gazon) en dan krijg je de buren. Aan de ene kant hebben ze hangbuikzwijntjes, aan de andere kant een stuk bos, en aan de achterkant ligt een akker waar in de zomer altijd mais staat.
Niet zo vreemd dus dat we een muis in huis hebben gevonden. Maar toch krijg ik er de kriebels van en heb ik er vannacht niet van kunnen slapen.
Nu vroeg ik me af of iemand me kan vertellen wat voor type muis dit is? Leven deze in groepen? (Ik ben bang dat er misschien hele nesten zitten) of is dit een type muis dat solitair leeft (spitsmuis?) en per ongeluk bij ons binnen is gekomen?
En hoe komt het dat ze zomaar dood in een ruimte liggen?
Alvast bedankt!
Een paar maanden geleden vond ik in de speelkamer (in de kelder) van de kinderen deze dode muis. (Althans, ik hoop dat het een muis is). (Bovenste op de foto)
Er lagen wat keutels naast, maar verder heb ik nergens sporen van eventuele muizen of ratten gevonden.
Nu vond ik gisteren, wederom in de kelder, maar dan in een andere ruimte, dit dode muisje. (De onderste op de foto) . Deze muis was beduidend kleiner dan de vorige.
Verder geen enkel spoor van muizen. Geen keutels, geen stank, geen geluiden, niks.
Wij wonen op een groot perceel (ongeveer 7000 vierkante meter), rondom ons huis is veel tuin (gazon) en dan krijg je de buren. Aan de ene kant hebben ze hangbuikzwijntjes, aan de andere kant een stuk bos, en aan de achterkant ligt een akker waar in de zomer altijd mais staat.
Niet zo vreemd dus dat we een muis in huis hebben gevonden. Maar toch krijg ik er de kriebels van en heb ik er vannacht niet van kunnen slapen.
Nu vroeg ik me af of iemand me kan vertellen wat voor type muis dit is? Leven deze in groepen? (Ik ben bang dat er misschien hele nesten zitten) of is dit een type muis dat solitair leeft (spitsmuis?) en per ongeluk bij ons binnen is gekomen?
En hoe komt het dat ze zomaar dood in een ruimte liggen?
Alvast bedankt!

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (2)
Aan de spitse snuiten is al snel te zien dat de muisjes tot de familie van de Spitsmuizen behoren ( zoals Tees ook al meldde).
Het zouden goed Huisspitsmuizen (Crocidura russula) kunnen zijn. Het is altijd wel handig om een centimeter naast de beestjes te leggen zodat je weet wat de lengte van de romp en de staart is. Ook de tandjes en oren zijn handig om even naar te kijken
Hier en hier en ook hier is.
Deze muizen moeten hun lichaamsgewicht aan voedsel binnenkrijgen. Als ze dat in het huis niet hebben kunnen vinden, dan zou dat goed de doodsoorzaak kunnen zijn geweest. Op de links hierboven is oa.uitvoerig te lezen waar ze van en hoe ze leven.
Als je dan nog geen antwoord op je vragen hebt, zou je zonodig contact kunnen opnemen met de Zoogdiervereniging; contactgegevens onderaan op de 1e Hier-link.
Hier tref ik ze ook weleens in huis aan. Je kunt eventueel een inloopkooi plaatsen.
Ik zou maar lekker gaan slapen en me geen zorgen maken.
het zijn allebei spitsmuizen. Er bestaan verschillende soorten. Zet de foto maar op waarneming.nl, daar zitten zoogdierdeskundigen.